BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Földközeli kisbolygókat fedezett fel a magyar üstökösvadász csillagász

Nagy megtiszteltetésben lett része a magyar csillagásznak, Sárneczky Krisztiánnak, aki második magyarként lett a Nemzetközi Csillagászati Unió tiszteletbeli tagja. Sárneczky idén júliusban két üstököst is felfedezett egy héten belül, ami a csillagász szakma legnehezebb és legnagyobb presztízsű ága. A csillagász az elmúlt napokban több új földközeli kisbolygót is felfedezett.

Új földközeli kisbolygókat talált a napokban Sárneczky Krisztián, a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) Csillagászati Intézetének kutatója, akit augusztusban beválasztottak a Nemzetközi Csillagászati Unió legújabb tiszteletbeli tagjai közé – közölte a Magyar Kutatási Hálózat (HUN-REN). A közlemény szerint tizenöt új tiszteletbeli tagot választott a Nemzetközi Csillagászati Unió (International Astronomical Union, IAU), tagságukat az augusztusi közgyűlésükön jelentették be. Második magyarként, Mizser Attila csillagász után, Sárneczky Krisztián, a HUN-REN CSFK Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézetének munkatársa csatlakozott a szervezethez, aki a tudománynépszerűsítő tevékenysége mellett az utóbbi időben kiemelkedő eredményeket ért el a bolygóvédelem területén.

Sarneczky_1
Sárneczky Krisztián júliusban két új üstököst talált egy héten belül, ami a legnagyobb presztízsű ága a csillagászatnak / Fotó: Kurucz Árpád

Felidézték, hogy

a magyar csillagász az elmúlt két évben három földközeli kisbolygót fedezett fel kevéssel a légkörbe érésük előtt, ami az egész világon különlegesnek számít.

Idén júliusban két új üstököst talált egy héten belül, pár nappal ezelőtt pedig több, eddig még nem ismert földközeli kisbolygóra bukkant a Piszkéstetői Obszervatórium távcsövével.

Nehéz üstököst találni, hiszen előfordul, hogy egy évben világszerte mindössze néhány tucatot fedeznek fel, sokkal kevesebbet, mint kisbolygóból vagy szupernóvából

– idézte a közlemény Sárneczky Krisztián csillagászt.

Hozzátette: ez az egyik legnehezebb, de az egyik legnagyobb presztízsű ág is a csillagászatban, hiszen egy több száz éves hagyomány szerint a felfedezett égitest automatikusan megkapja a felfedezőjének a nevét.

Az üstökösök jelentősége abban áll a kutató szerint, hogy ezek amolyan időkapszulaként működnek, azaz olyan anyagokat tartalmazhatnak, amelyek a Naprendszer kialakulásakor keletkezhettek. „Ha egy ilyen üstökös először látogat hozzánk, az friss anyagot hozhat, amelyből jobban megismerhető a Naprendszerünk kialakulása” – magyarázta.

De nemcsak az üstökösök fontosak, hanem a Föld közelében elhaladó kisbolygók is, hiszen ezek közül bármelyik veszélyes lehet az emberiségre. Az elmúlt években Piszkéstetőről felfedezett több mint 220 földközeli kisbolygóból három az észlelése után néhány órával elérte a Föld légkörét, de szerencsére csak kisebb törmelékeik érték el a felszínt.

Eddig nyolc ilyet ismerünk csak, és ebből hármat Magyarországon találtak, a többit a NASA által támogatott programok keretében észlelték a kollégák

– hangsúlyozta Sárneczky Krisztián, majd hozzátette, augusztus utolsó hetében összesen nyolc földközeli kisbolygót fedezett fel, bár ezek közül egyik sem jön majd extrém közel a Földhöz. „A bolygóvédelemben azonban ugyanolyan fontos szerepük van, mivel akár pár keringéssel később is nekünk jöhetnek” – tette hozzá a csillagász.

A csillagász az üstökösöket és a kisbolygókat a mátrai Piszkéstetői Obszervatórium 1962 óta működő távcsövével észlelte. Felidézték, hogy a kezdetek óta több nagyobb átalakításon is átesett az eszköz: kicserélték a teljes motorikus rendszerét, megtízszerezték a távcső látómezejét, és ma már digitálisan rögzítik a képeket. Jelenleg egy 116 megapixeles detektor jelenti a távcső szemét, azaz ez gyűjti össze a beérkező fotonokat.

A közlemény szerint a kisbolygók keresésében nemcsak az egyre jobb távcsövek, hanem már a mesterséges intelligencián (MI) alapuló algoritmusok is segítik Sárneczky Krisztiánék munkáját. A beszámoló szerint még tesztfázisban van ez a projektjük, azonban nagy reményeket fűznek hozzá, mivel ezek az MI-alapú programok sokkal pontosabban és sokkal gyorsabban ki tudják szűrni a kisbolygókat, mint a korábbi klasszikus szoftvereik.

Elon Musk pár éven belül embert küld a Marsra

Elon Musk nagy ígéretet tett: két éven belül a Marsra küldi a SpaceX űrhajóját, négy év múlva pedig az első asztronauták is ráléphetnek a Mars felszínére. Elon Musk szerint mostantól egyre gyakoribbak lesznek az űrküldetések, és nincs kizárva, hogy húsz év múlva a Mars kolonizációja is elkezdődik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.