Egy számjegyű csökkenést mutatott a Jófogás és a Használtautó.hu oldalakat működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. (Adevinta) árbevétele a 2020. január és szeptember közötti időszakban a 2019-es hasonló időszakhoz képest – erről a társaság ügyvezetője, Palocsay Géza beszélt a Világgazdaságnak. A netes apróhirdetések piacán vezető felületek forgalmára rányomta a bélyegét a koronavírus-járvány, és bár a negatív hatás a második hullámban is kitart, a mértéke valamelyest csökkent. A cég friss pénzügyi beszámolójában arról lehet olvasni, hogy 2020 második negyedévében, áprilisban és májusban a társaság bevételei még átlagosan 25-30 százalékkal csökkentek. Azonban sem elbocsátásra, sem munkaidő-korlátozásra nem került sor, az alapvetően internetes környezetben folytatott üzletmenet biztosított volt.
A bevételkiesés egy részét költségcsökkentéssel kompenzáljuk. A bankbetétállomány tetemes, a likviditása stabil, a 2020-ra vonatkozó módosított üzleti terv továbbra is nyereséggel számol
– szögezte le. A vezetőség megítélése szerint a koronavírus-helyzet miatt nincs súlyos bizonytalanság a vállalkozás jövőjével kapcsolatban.
Lapunk érdeklődésére Palocsay Géza elmondta, hogy a forgalom és a kereslet visszaesése leginkább a hagyományos hirdetések területén, valamint az álláspiacon, az ingatlanpiacon és az autóspiacon hirdető kereskedőktől származó bevételeknél csapódott le. A Jófogás esetében a magánfelhasználóknál elsősorban a hirdetéskiemelések száma esett, míg a céges partnerek főleg kékgalléros álláshirdetést és ingatlanhirdetést rendeltek kevesebbet. A Használtautó.hu árbevétele leginkább a csoport partnereinek kínált, különleges mentőcsomagok miatt csökkent, amelyek célja a partner- és hirdetésállomány fenntartása.
Egy ilyen időszakban nyilván nem volt indokolt semmilyen áremelés, mivel még tovább mérséklődne az eredmény a tervekhez képest
– tette hozzá.
Rámutatott, hogy az első hullámban tapasztalt, markánsabb lejtmenet után májustól szeptember végéig jókora visszarendeződés történt, ami több kategóriában a 2019-es árbevételi eredményeket is túlszárnyalta. Például
a használtautó-piacon főleg az egy–három éves, valamint a kétmillió forint alatti járművekre nőtt nagyot a kereslet, elsősorban a személyes mobilitás iránti igény erősödése miatt, a járványhelyzetben nagyobb kockázatot jelentő tömegközlekedés kiváltására.
Középtávon az újautó-eladások visszaesése és a gyengülő forint is hathat az autóspiacra. „A második hullám hosszabb távú, trendszerű hatásait még korai lenne megbecsülni, különösen, ha Magyarországon is bevezetnek a környező országokban meghozott szigorú intézkedésekhez hasonlókat” – fogalmazott.
Az Adevinta tulajdonosa a holland Adevinta Netherlands NV. A magyarországi leány tavaly csaknem nettó 4,6 milliárd forintos forgalmat ért el, ez majdnem 15 százalékos többlet a 2018-ashoz képest. Az adózott eredmény 695,5 millió forintról 922 millió forintra emelkedett. Ennek, illetve az eredménytartaléknak a terhére az Adevinta Netherlands NV valamivel több, mint egymilliárdos osztalék kifizetéséről döntött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.