Kováts Attila azt mondta, hogy elképzelésük szerint hasonló konstrukciót lehetne életre hívni a liftek esetében, mint amilyen már megvalósult az épületek energetikai korszerűsítésénél vagy éppen a hűtőgépcsere-programban. Az egyeztetések a témában rendszeresek, de kezdeti fázisban vannak. Az MFSZ elnöke úgy értékelt, hogy a felvetésnek pozitív volt a fogadtatása, azt ugyanakkor nem tudta megbecsülni, hogy a terv mikor érhet olyan fázisába, hogy a kormány elé kerüljön.
A folyamatot mindenesetre meggyorsíthatja az Európai Unió vonatkozó SNEL-szabványa, amelynek értelmében a húszévesnél idősebb felvonókat korszerűsíteni kell.
Ezt az irányelvet egyelőre Magyarországon – mint több más tagországban – nem alkalmazzák, az MFSZ viszont most ezt is javasolja.
Szerinte ez segítség lenne abban, hogy a liftcsereprogramhoz forrásokat lehessen lehívni. Ugyanakkor a vállalás megvalósítása kihívás is, hiszen a SNEL tíz évet hagyna a problémás felvonók leszerelésére.
Magyarországon a hivatalos adatok szerint összesen 49 ezer felvonót és mozgólépcsőt tartanak nyilván, ezekből 37 400 üzemel, a többi valamilyen ok miatt nem működik.
A nem működő berendezések egy része – 3300 felvonó – úgynevezett veszélytelenített berendezés, ezek esetében maguk a használók kérték a hatóságot, hogy iktassa ki a gépet, mivel nem kívánják használni. Ennek hátterében jellemzően anyagi nehézségek húzódnak meg: tízéves korig évente egyszer, fölötte kétszer kötelező ellenőrizni a felvonókat, ennek magas, akár több tízezer forintos költsége is lehet.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.