Nagyon megugorhat az olasz államadósság, ha Róma végül úgy dönt, hogy az első G7-es országként csatlakozik a kínai Egy övezet, egy út kezdeményezéshez (BRI)
– nyilatkozta a Világgazdaságnak Molnár Anna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense. Az elmúlt néhány hónapban Malajzia, Pakisztán, Mianmar, Banglades és Sierra Leone is lemondta a kínai beruházási és infrastruktúra-fejlesztési programban tervezett projekteket, Malajzia éppen az eladósodottságtól való félelmében lépett vissza.
Kuala Lumpur 2017-et 50,9 százalékos GDP-arányos államadóssággal zárta, ehhez képest Róma rekordmagas, 132,1 százalékos értéket könyvelhetett el tavaly a 2017-ben regisztrált 131,3 százalék után.
Az olasz kormány gazdasági ügyekért felelős államtitkára, Michele Geraci szerint március végén, Hszi Csin-ping kínai elnök olaszországi látogatásakor aláírás kerülhet az egyetértési megállapodásra, ez azonban még semmire nem kötelezné Rómát. „Ez csak egy kiinduló keret, nem pedig szerződés, nincsenek kötelezettségek” – idézi Geracit a CNBC. Ha a kínai elnök március 22-i római látogatásáig a feleknek nem sikerül megállapodniuk, a következő hónapban, áprilisban a pekingi Egy övezet, egy út fórumon is lehetőségük lesz erre.
A kínai megegyezéssel Olaszország célja egyértelműen az lenne, hogy fellendítse a Kínába áramló olasz exportot – nyilatkozta Geraci. Molnár Anna szerint Róma Pekinget már most is fontos kereskedelmi partnerként tarthatja számon, és a „Made in Italy”-termékekre bőven van kereslet Kínában. A kétoldalú kereskedelem összértéke 2017-ben elérte a 49,6 milliárd dollárt, éves szinten 15,1 százalékot növekedett.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.