– Jelenleg nem tartom valószínűnek, hogy a virtuális utaztatást szolgáltatási palettánkra tűzzük. Az élmény valódi átélésében hiszünk, így ebben a formában igyekszünk ügyfeleink utazással kapcsolatos álmait valóra váltani.
– Mennyire vetette vissza ezeket az álmokat a válság? És nem csupán ez alakítja át markánsan a környezetet, hanem a digitalizáció, a felgyorsuló világ is…
– Ezek a változások cégünk életében sem múlnak el nyomtalanul, megváltoztak és folyamatosan alakulnak át az igények, amit felkészülten kell követnünk. Ügyfeleink túlnyomó többsége már az interneten keresztül talál meg bennünket. Éppen ezért a hagyományos marketing eszközök mellett nagy hangsúlyt fektetünk az online jelenlétre. Online foglalási rendszerünket már évekkel ezelőtt kifejlesztettük.
– Milyen a jó ügyfél az utazási iroda szemében? Milyen ügyfelekről álmodik az IBUSZ?
– Olyanokról, akik megbíznak cégünkben és minőségi szolgáltatásainkban. Utóbbiak között szinte mindenki talál számára megfelelőt és megfizethetőt, legyen szó külföldi vagy belföldi utazásról, koncert vagy sporteseményről, busz-, vonat-, repülőjegy vásárlásáról, utasbiztosítás kötéséről, vagy akár valutaváltásról. Mind az új, mind a visszatérő, törzsügyfeleket maximális odafigyeléssel szolgáljuk ki.
– A jövő és a jelen után egy múltbeli téma: feltehetően már kevesen emlékeznek rá, de volt régen egy IBUSZ Bank…
– Az IBUSZ Bankot 1991-ben alapította cégünk az akkori Állami Biztosítóval. Az apropó az volt, hogy az IBUSZ számos utazáshoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatást végzett, és egyébként végez a mai napig. Talán sokan emlékeznek még rá, hogy a devizagazdálkodás nem volt mindig liberalizált Magyarországon. Azt viszont már biztosan kevesebben tudják, hogy az 1956-os forradalom után egy évvel létrehozták az állampolgárok saját valutájának elhelyezésére szolgáló utazási BC bankszámla rendszerét. Ennek a számlarendszernek a keretében használhatták fel a magyar rokonok utazásaikhoz a külföldön élő hozzátartozók deviza-átutalásait. A számlák vezetésére két nagy állami vállalat kapott mandátumot: az IBUSZ és az OTP. Erre az ügyfélkörre érdemesnek tűnt bankot alapítani. A privatizációba az IBUSZ Bankot már nem vonták be, azonban a későbbi tulajdonos K&H fiókhálózata ebből nőtte ki magát.
– És hol bankol az IBUSZ, ha már nincs saját bankja?
– Egy banktól ugyanazt várjuk el, amik a saját erősségeink: megbízhatóságot, gyorsaságot és rugalmasságot. Bátran kijelenthetjük, hogy eminens banki ügyfél vagyunk: megkérdőjelezhetetlen a tőkeerőnk, jelentős a pénzforgalmunk és valamennyi üzletágunkban nagyszámú tranzakciót bonyolítunk. Valamennyi pénzügyi tranzakcióhoz és befektetéshez kapcsolódó szolgáltatást igénybe vesszük, hitelre azonban nincs szükségünk. A lehető legnagyobb rugalmasságot várjuk el, ami egy hozzánk hasonló minősítésű ügyfélnek kijár. Az MKB Banktól pont ezt kapjuk meg, azért is vagyunk ilyen hosszú idő óta ügyfelük.
– Miben tudja magát megkülönböztetni az IBUSZ a versenytársaitól?
– Nagyon fontos számunkra, hogy szinte bárkinek elérhetővé tegyük az utazás élményét. Ez azt jelenti, hogy velünk már akár heti 5000 forintért is nyaralhat tengerparton. Emellett külön csapat dolgozik azon, hogy a prémium és luxusigényekkel rendelkező ügyfelek is személyre szabottan találják meg nálunk azt, amit egy-egy utazásban keresnek. 113 éves múltjával, 14 milliárd forintos éves árbevételével, 1,5 milliárdos alaptőkéjével, több mint 20 féle szolgáltatásával, közel 60 elemű országos irodahálózatával, az IBUSZ a hazai turisztikai piac meghatározó, lakossági és vállalati utaztatásban egyaránt megkerülhetetlen szereplője.
– Az elmúlt években sok galibát okoztak a szervezett utak piacán a kóklervállalkozók. Hogyan tudta megoldani a helyzetet a szakma, mit tudott tenni ellenük?
– Kevés eszközünk van a nem tisztességes utazási vállalkozásokkal szemben. Az egyik éppen az, hogy mi becsületesek vagyunk. Nálunk nincsenek zsebbe fizetett munkavállalók, ami – néhány kivételtől eltekintve – népbetegségnek számít ebben a szektorban. Sok iroda pedig éppen a burjánzó szürkegazdaságot használja arra, hogy alacsony tőkével, az utasaitól összeszedett előlegekből lavírozzon a piacon. Ezek – irreálisan alacsony áraikkal – időről időre megszédítik az utazók egy részét, és sokan bedőlnek az ajánlataiknak, a pénzügyi szférában a nemrég bedőlt brókercégek ügyfeleihez hasonlóan. Ugyanaz a tisztulási folyamat zajlik egyébként az utazási irodák piacán is: az utóbbi tíz-tizenkét év látványos csődjei után lassan átmegy a köztudatba, hogy nem éri meg kockára tenni azt az egy-két hetet, amit egy magyar család egy évben utazásra szán. Az idő bennünket igazol: a minőséget és megbízhatóságot kereső ügyfelek élnek szolgáltatásainkkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.