A webáruházak igényeire alapuló logisztikának is vannak sarkalatos pontjai, amelyeket figyelembe kell vennünk akár mi magunk végezzük, akár kiszervezni készülünk partnerünknek. Ahhoz, hogy egyszerre legyen a tevékenység minden fél számára gazdaságos, hatékony és sikeres az alábbi öt pontra kell koncentrálnunk.
Mint minden gazdasági folyamatnál alapvető tényező az ahhoz kapcsolódó költség. A webshoplogisztika ára több tételből tevődik össze. Az első és legfontosabb a raktározás és az ahhoz kapcsolódó tevékenységek köre. A raktár kialakításának (ez igen jelentős tétel lehet) vagy bérlésének költségén túl idesorolhatjuk a raktáron belüli anyagmozgatások és adminisztráció költségén felül a csomagolást, a címkézést és a leginkább munkaerő-igényes feladatot, a komissiózást, azaz a rendelések összekészítését. A fizikai létesítményeken túl – függetlenül attól, hogy egy komoly logisztikai központról vagy a webshop kedvéért átalakított garázsról beszélünk – az ott dolgozó munkaerő költsége is jelentős. A raktározás költségét optimális esetben ki tudjuk számítani egy csomagra, így azt webshopunk árképzésébe illeszthetjük.
A második, nagyobb részfolyamat a kiszállítás költsége. Elenyésző azon webshopok száma, amelyek saját maguk intézik a kiszállítást, és a járművek költségeivel kellene közvetlenül számolniuk. Többfajta szállítási mód áll rendelkezésre a házhoz szállítástól az automata csomagponton való átvételen át a hagyományos postáig. A szolgáltatás díja függ a forgalmunktól, hogy egyedi árral kényszerülünk dolgozni, vagy kedvezőbb megállapodást tudunk kötni, másrészt a csomag méretétől, súlyától, illetve a szállítás konkrét módjától. Árképzésünket jelentősen bonyolíthatja, hogy egy kosár nem feltétlenül egy terméket tartalmaz, a rendeléskor nem biztos, hogy automatikusan megállapítható, hogy a termékeket külön-külön vagy egybe lehet-e csomagolni. A többváltozós, bizonytalan árképzés a vásárlókat is elbizonytalanítja, így a kiszállítás költségének meghatározása, az itt nyújtott kedvezményekre épülő ösztönzők kialakítása (például adott kosárérték felett ingyenes szállítás) stratégia döntése a webshop-üzemeltetőknek.
Két szempontból is fontos sarokpont az idő: a webshoplogisztikára fordított munkaidő és a folyamat elvégzéséhez szükséges idő hossza szempontjából. A webshoplogisztika munkaerő- és munkaidő-igényes feladatsor több specializált tevékenységgel. A kiszállítás specializáltsága egyértelmű, bizonyos forgalom felett a komissiózás és a szakszerű csomagolás is az lehet. A forgalom növekedésével jelentősen megnő a webshop-üzemeltetők logisztikai tevékenységre fordított munkaideje, ami más, a forgalom növekedését ösztönző munkafolyamatoktól vonhatja el az időt.
A webshoplogisztika egyik legfontosabb feladata, hogy a rendelés leadásától számítva a lehető leggyorsabban juttassa el a terméket a vásárlóhoz. Minden munkafolyamat szervezése közben fontos szempontnak kell lennie a gyorsaságnak. A minél kevesebb időveszteséggel elinduló és minél hamarabb lezajló munkamenetek a jó munkamenetek. Az ilyen folyamatok alapja a jól strukturált raktár, a pontos készletnyilvántartás és a jó munkaszervezés.
Gyorsnak kell lenni, de nem elég gyorsnak lenni. A gyorsaság akkor érték, ha a vásárló pontosan azt kapja, amit vásárolt. A pontatlanság további munkát eredményez a valószínűsíthető visszáru miatt, mindeközben a vásárlótól is eleshetünk. A webshoplogisztikában több helyen is figyelni kell a pontosságra, de három olyan terület van, ahol kifejezetten figyelni kell: nyilvántartás, komissiózás, szállítás. A nyilvántartás pontatlansága teljesíthetetlen megrendeléseket eredményezhet, a hibás árugyűjtés nem megfelelő összetételű csomagokat, a szakszerűtlen szállítás pedig károsodott terméket vagy a vásárlót meg nem találó küldeményt.
A webshoplogisztika bármely elemének tökéletlen működése a webáruház növekedésének gátjává válhat. Ha nincs elég munkaidő a folyamat lebonyolítására, vagy kicsi a tárolókapacitás, az olyan pontosságbeli és időbeli problémákat okozhat, amelyek hatással vannak a webáruház teljes működésére. A másik irányba való elmozdulás sem szerencsés: a túlzott kapacitás a logisztika költségeit növeli feleslegesen. Optimális esetben a webshoplogisztika rugalmasan alkalmazkodik akár a szezonális igényekhez, akár a vállalkozás fejlődéséhez. A logisztikának kell kiszolgálnia a webáruházat, és nem a webáruház lehetőségeit kell a logisztika kereteihez szabni. A rugalmas webshoplogisztika adja a biztos hátteret az üzlet növekedéséhez, ami maximálisan kiszolgálja a változó körülmények között is az e-kereskedőt.
Az ötödik sarokpont, az előző négyre reflektál, azokat teljesíti ki. A webshoplogisztika feladatkörei jelentősen eltérnek a webshop-üzemeltetés további munkafolyamataitól, azoktól könnyen leválasztható és gazdasági szempontból is előnyös lehet kiszervezése. A döntést könnyíti, hogy az e-kereskedelembe belevágók ritkán közelítenek a logisztika oldaláról vállalkozásukhoz, így az inkább a kötelező nyűg, mintsem lelkesítő tevékenység. A kiszervezés még abban az esetben is meghatározó tényező, ha úgy döntünk, saját raktárunkban oldjuk meg logisztikai feladataink javát; bizonyos szituációkban ennek is van létjogosultsága, különösen ha hagyományos bolt is része üzleti tevékenységünknek. A webshoplogisztikának van olyan eleme, amelyet napjainkban már szinte mindig kiszerveznek: a kiszállítás, kiszállítás nélkül nagyon kevés webshop létezik.
A webshoplogisztika kiszervezésének alapja a specializáció és a mérethatékonyság. Adott feladat nagyobb volumenű szakszerű végrehajtása egy rendelésre vetítve olcsóbb, mint hasonló minőség teljesítése kisebb mennyiségben. Több csomagnál jobb ár érhető el a futárcégeknél, de akár saját flotta fenntartása is gazdaságossá válik. Egy logisztikai centrumban szinte mindig van igény sokfajta csomagolóanyagra, mégis ezen anyagok tárolása arányaiban kevesebb helyet foglal, és gyorsabb a felhasználásuk. Nincs felesleges kapacitás, üresjárat a munkában: pontosan azért kell fizetni, amit a logisztikai szolgáltató a webshop árukészletével dolgozott. Összességében nagyjából a költségek harmada takarítható meg.
Egy szakszerűen felépített és üzemeltetett raktárban sokkal gyorsabban végezhetők el a feladatok. Nincs késedelem a folyamatok elindulásában, legyen szó akár a rendelések feldolgozásáról vagy a kiszállítás megkezdéséről. Nincs szükség napokat lekötő leltározásra. Munkafolyamatok átadásával a webshop-üzemeltetésben munkaerő és munkaidő szabadul fel, amit más területen lehet befektetni vagy rekreációra fordítani.
Legyen szó akár bérraktározásról, akár fulfillmentről az árukészletért a logisztikai szolgáltató felel. Ennek hozadéka a nagyon pontos és folyamatos készletnyilvántartás. A jól szervezett raktárakban a pontosabb komissiózás, a robotizáció bevezetésével a hibák lehetősége a minimálisra csökkenhet.
A webshoplogisztika kiszervezésével nem egy alvállalkozót kapunk, hanem egy üzleti partnert nyerünk. Miként a webáruház sikere ezentúl részben rajta múlik, úgy ez fordítva is igaz, a logisztikai szolgáltató is érdekelté válik növekedésünkben, igényeinkhez való rugalmas igazodás nem nyűg, hanem üzleti érdek számára. Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedésével, a gazdasági szereplők számszerű gyarapodásával olyan modern, robotizált logisztikai centrumok létesítésének is megteremtődött a gazdasági alapja, amely még néhány éve sem volt adott. A vásárlói szokások változásával a trend állandósulni látszik: az online kereskedelem egyre nagyobb jelentőségre tesz szert. A webshopok számára ajánlott szolgáltatások minősége, kínálata egyre jobban tud igazodni az egyéni igényekhez. Éppen ezért a webshoplogisztika nem üzletünk növekedésének gátja lesz a jövőben, hanem a legmodernebb technológiák alkalmazásával annak inspirálója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.