Az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer azért kiemelkedő, mert az ingatlan mind a magánszemélyek, mind a közületek számára a legnagyobb érték. A jelenlegi rendszer negyed évszázada szolgálja ki az igényeket, ám a kezdetekkor sem okostelefon, sem felhőtechnológiák nem voltak még használatosak – ismertette György István területi közigazgatásért felelős államtitkár a Lechner tudásközpont e-ingatlannyilvántartást célzó, lezárult projektjének tájékoztatóján.
Az Európai Unió Európai Szociális Alapjának és Magyarország költségvetésének a Széchenyi 2020 keretében, társfinanszírozásban megvalósuló projektének célja, hogy csökkenjen Magyarországon a földügyi (ingatlan-nyilvántartási, telekalakítási, földforgalmi, termőföldvédelmi) eljárások átfutási ideje, ezáltal a közigazgatási adminisztratív terhek csökkentésén keresztül tovább növekedjen a magyar gazdaság versenyképessége – ismertette az államtitkár, hozzátéve, az egyes elemeket fokozatosan lehet üzembe állítani, az első lépések most kezdődnek.
György István a rendszerbeállításról azt mondta, fontos volt, hogy az új szabályozás igazodjon a már meglévő tradíciókhoz, ám egyszerűbbek és gyorsabbak legyenek az eljárások úgy, hogy a jogbiztonság megmaradjon, és a nyilvántartásba vetett közbizalom erősödjön. A 2010-es években ügyfélbarát szemléletet vezettek be a hivatalokban, sok területen rövidült az ügyintézési határidő, létrejött az egyablakos ügyintézés rendszere. A 2020-as években további egyszerűsítések jönnek a digitalizációval, az e-ügyintézéssel, állami rendszerek összekapcsolásával.
Cél, hogy 2026-ra hogy az e-ügyintézést választók akár okostelefonról is minden ügyüket elintézhessék.
Az ingatlannyilvántartás területén az elmúlt évtizedek legnagyobb fejlesztése zajlik, mivel az ingatlan az egyik legértékesebb vagyontárgyunk. A hivatalos nyilvántartás alapján nevezhetjük a sajátunknak, amihez pontos adatokra van szükség, kitérve a funkciókra, besorolásra és a tulajdonosok számára. Hozzátette az államtitkár, hogy csak a tulajdoni lapot nézve 19 millió darabot tartanak nyilván, ezért volt kihívás a papíralapú nyilvántartást digitalizálni.
A most záruló projekt 16 milliárd forintból valósult meg, többek között az Igazságügyi és az Agrárminisztérium részvételével. „Túl vagyunk a nehezén, most jön a neheze”
– mondta.
Kaszás Kata, a Lechner Tudásközpont főosztályvezetője arról beszélt, a nyilvántartás tekintetében legelőször a tulajdoni lapra gondolunk, ám a nyilvántartásnak a különböző mérések, területmódosítások, funkcióváltások is ugyanúgy részei. A projekt célja volt az eljárások elektronizálása, azaz hogy az adatszolgáltatás, -továbbítás és -csere elektronikusan történhessen. Egyik fontos cél az országos illetékesség, hogy az ország bármely pontjáról indítható legyen az ügyintézés, a jelenlegi illetékességi területek nem változtak. Gyorsabb lesz például a jelzálogjog törlése, mindezt akár azt követően, hogy az ügyfél kilépett a pénzintézetből – említett egy ügyfélbarát lépést a főosztályvezető. Hozzátette, ügyféloldalról elvárás a tanulható, áttekinthető elektronikus felület, ezt is cél teljeskörűen megvalósítani.
Tóth Balázs, a Miniszterelnökség Ingatlan-nyilvántartási és Térképészeti Főosztályának vezetője az e-ingatlan-nyilvántartás közigazgatási hatásairól azt mondta, legfontosabb cél az ingatlanforgalom biztonságának garantálása, de a telekalakítási, térképészeti eljárásokban is kiemelten fontos ugyanez. Ismertette: naponta ötezer oldalnyi dokumentum kerül be az ingatlan-nyilvántartás rendszerébe, a tervek szerint ez radikálisan csökken, a kapcsolattartás pedig digitális felületekre költözik. A webes felület böngészőből indítható, bármilyen operációs rendszerrel működik, a belépés ügyfélkapun keresztül történik.
Az új törvény legfontosabb ismérve, hogy a teljeskörűség, okiratiság, nyilvánosság 170 éves tradíciója megmarad, egyben alkalmas arra, hogy a huszonegyedik századi kívánalmak mellett vezessék tovább – húzta alá. Ugyanakkor senki természetes személyt nem köteleznek és nem kötelezhetnek elektronikus ügyintézésre, a jogi képviselet kötelező, ám a nem természetes személyeknek (például ügyvédeknek) már ismerniük kell az elektronikus felület kezelését. Ingatlannyilvántartási példát is hozott végül: a jövőben jócskán lerövidülhet az egyes esetekben éveket igénybe vevő tulajdonviszonyok feltárása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.