BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs minden veszve, ha félrement a karácsonyi ajándék

Karácsonyt követően rengeteg ajándékról derül ki, hogy felesleges, de vajon a hibátlan termékek visszavihetők-e a boltba? Ha igen, milyen határidővel, és a levásárlás mellett választható opció-e a vételár-visszatérítés? Ebben segít eligazodni a CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég összefoglalója.

A jogszabályi előírások az alábbi esetekben kötelezik az áru visszavételére a kereskedőt:

  • Ha katalógus- vagy webáruházban, házaló kereskedőnél, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár.
  • Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük.
  • A kereskedő csak a hibás tartós fogyasztási cikket köteles jogszabály szerint 3 napon belül cserélni. Három napon túl a termék javíttatására van mód a garanciális feltételeknek megfelelően.
  • Az üzletek zöme önkéntesen mégis visszafogadja a sértetlen terméket

    „A felmérésünk azt mutatja, hogy az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében nem csupán azt vállalja, hogy visszaveszi a nem kívánt termékeket, hanem a csere vagy levásárlás lehetősége mellett a vételárat is visszaadja – magyarázza Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere. – Ez azonban boltról boltra igen eltérő határidők és feltételek mellett zajlik.”

    Fotó: Shutterstock

    E feltételek közti eligazodást segíti a CP Contact december eleji felmérése, amely a különböző kereskedelmi szegmensekben működő 51 nagyobb üzletlánc gyakorlatát összegzi. A kutatás alapján az alábbi megállapítások tehetők:

  • A leggyakoribb határidő a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden verzió előfordul.
  • Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, másutt ezt a lehetőséget az üzletvezető jogkörévé teszik.
  • Ha a csere vagy levásárlás lehetősége nem szimpatikus, a vásárlók a vizsgált üzletláncok 71 százalékában élhetnek a pénzvisszatérítés lehetőségével is. Ez az arány határozott növekedést jelent a tavaly mért 60 százalékhoz képest.
  • A pénzvisszafizetési lehetőség szektoronként jelentősen eltér: míg a vizsgált hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport- és a játékboltok mindegyike biztosít erre lehetőséget, addig a könyv- és alsóneműboltok szinte teljes körben elzárkóznak tőle, és ugyanígy tesz a drogériák, a bútor és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is.
  • A hűségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel azok birtokában a csere vagy levásárlásra kétszer vagy akár tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat.
  • A felmérés eredményei kiskereskedelmi szegmensekre és konkrét üzletláncokra bontva:

    Fotó: Consumer Protection Contact

    Ha ajándékba kapott árut szeretnénk visszavinni az üzletbe, ezeket a lépéseket kövessük:

  • A vásárláskor kapott nyugtát mindig őrizzük meg, mert arra szinte minden üzletben igényt tartanak a visszavétel során
  • A visszavitel előtt ne használjuk, lehetőség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket.
  • Tájékozódjunk – akár az adott üzlet honlapján, akár a helyszínen – arról, hogy milyen feltételekkel vihető vissza az adott áru. Ezt a tájékoztatást az adott cégnek mindenki által könnyen elérhető formában meg kell tennie. Az itt rögzített feltételektől az adott üzlet csak pozitív irányban térhet el – de erre nem kötelezhető.
  • Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban rögzített határidők betartására – célszerű a visszavételt lehetőség szerint már a két ünnep között megtenni.
  • Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.