A 4 százalékos értékbeli növekedés mellett a heti kiskereskedelmi adatok azt mutatják, hogy csillapodóban van a járványkamra feltöltésével megugró kezdeti kereslet a hiper-, szupermarketekben és drogériákban, így a március 23-29 közötti, 13. héten összesen 39 milliárd forintnál tetőzött, derült ki a Nielsen közleményéből. Ezzel az értékesítés valamivel a 2019-es éves növekedés alatt állt, jelezvén,
hogy megkezdődött a kiskereskedelem konszolidációja.
Leereszteni látszik a kiskereskedelmi járványlufi: 2020. március 23-29. között a hiper-, szupermarketek és drogériák a járványkamra feltöltése után a normálishoz közelítő kiskereskedelmi forgalmat tapasztaltak, és az előző évi azonos időszakhoz képest
csupán 4 százalékos növekedést detektáltak az élelmiszerek és vegyi áruk forgalmában, 39 milliárd forint értékbeli eladást értek el.
Ez három százalékponttal marad el a vizsgált piac előző év teljes növekedési mutatójától. Viszonyításul: a 2020. 12. heti eredményekhez képest pedig 30 százalékot meghaladó csökkenés következett be egyik hétről a másikra.
A járványkamra slágerkategóriái közül a vegyi áruk iránti kereslet mutat továbbra is kimagasló teljesítményt a vizsgált 13. hét szkennelt adatai alapján, így
a háztartási fertőtlenítő megháromszorozta forgalmát, de a vitaminokból is két és félszer több fogyott az átlagnál 2020. március 23-29. között az előző év azonos időszakához képest.
A készletfelhalmozás eredményeként konszolidálódik viszont bizonyos tartós élelmiszerek, úgymint száraztészta, étolaj forgalma.
A trendből az rajzolódik ki, hogy a kezdeti pánikot és a készlethiány miatti félelmeket felváltotta a megfontolt bevásárlás. A forgalomingadozáshoz részlegesen hozzájárul az életkor szerinti sávos bevásárlási lehetőség március 27-ei bevezetése (a 65 év felettiek 9-12 óra közötti vásárlási lehetősége), illetve az is, hogy egyes kereskedők szűkített nyitvatartással működnek.
„A jelenlegi kiskereskedelmi folyamatokból kiviláglik, hogy a kezdeti pánikszerű járványkamra-feltöltés után, ami váratlanul nagy terheket rótt a kereskedőkre, visszarendeződni látszik a piac” – mondta Kurucz Péter, a Nielsen piackutató kereskedői kapcsolatok igazgatója. „A piaci szereplők több ezer új munkatársat vettek fel az árufolytonosság biztosítása érdekében, egészségvédelmi lépésként több ezer üzletben plexifalat szereltek fel a kasszáknál. Ezen pluszköltségek mellett az online szolgáltatások bővítését is napok alatt kényszerültek magas minőségben kivitelezni, ami további járulékos terhelést jelent.”
Több kereskedő emellett maszkkal és kesztyűvel látják el a munkatársakat, a 65 évesnél idősebb kollégákat egészségvédelmi okokból átmenetileg fizetett szabadságra küldték. Érezvén a fogyasztói oldalról érkező nyomást,
a pékárukat egyes láncoknál előrecsomagolják, emellett jellemzően meg kell birkózniuk az online megrendelések megnövekedett számával is.
A Nielsen piackutató online kereskedők árait monitorozó árfigyelési szolgáltatása alapján vizsgált, ezer terméket tartalmazó kosarában a 8., a felvásárlási roham előtti és a 14., legutóbbi hét árainak összevetése alapján a piacon különleges, számottevő árváltozás nem történt.
A webshopot működtető nemzetközi és hazai láncoknál a vizsgált közel ezer termékből elérhető cikkelemek kosárértéke a 14. hétre átlagosan mindössze 1 százalékkal haladta meg a 8. heti értéket, gyakorlatilag változatlan maradt.
A megszokott promóciós események előfordulása ugyanakkor nem csökkent, az előző év azonos időszakával egyező mértékben kínálták ebben a konstrukcióban egyes termékeiket a e-boltok februárban és márciusban. Mindez az egyes fókuszban lévő termékkategóriák (úgymint tartós élelmiszerek, tisztítószerek; stb.) vizsgált cikkelemeinek árára is helytálló: az árváltozás jellemzően az induló vagy éppen kifutó promócióknak köszönhetően következett be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.