Szétzilálta a friss élelmiszerek piacát a koronavírus-járvány Németországban, egyes termékek ára meredeken emelkedik, másoké zuhan – mutatta ki egy vasárnap ismertetett felmérés, amely szerint a zöldség csaknem 30 százalékkal drágult áprilisban, a vadhúsért viszont az egy évvel korábbi ár harmadát fizetik a vadászoknak.
A bonni AMI agrárgazdasági piackutató társaság (Agrarmarkt Informationsgesellschaft) kimutatása alapján
a friss élelmiszerek valamennyi típusát együttvéve áprilisban 10 százalékkal emelkedtek az árak az egy évvel korábbihoz képest.
A zöldségeknél kiugró, 27 százalékos emelkedést mértek, ami főleg a káposztafélék, például a brokkoli és a karfiol drágulásának tulajdonítható. Az áremelkedés valószínű oka, hogy a járvány lassítására bevezetett utazási korlátozások miatt nincs elég idénymunkás Franciaországban és Spanyolországban, ahonnan a legtöbb ilyen zöldséget beszerzik a kereskedők.
A brokkoliért 60 százalékkal többet kell fizetni a boltokban, mint tavaly áprilisban. A Németországban igen népszerű tavaszi idényzöldség, a spárga is jelentősen, 38 százalékkal drágult, ami ugyancsak azzal magyarázható, hogy a munkaerőhiány miatt nem lehet mind betakarítani a terményt, és kisebb mennyiség jut a piacra.
Más zöldségek ára viszont csökkent, a hagyma például 18 százalékkal, az uborka 6 százalékkal olcsóbb, mint tavaly áprilisban.
Ennek oka a vendéglátás és a turizmus leállása lehet.
A mangó árának 30 százalékos csökkenését is a vendéglők és szállodák kényszerszünetére vezetik vissza az AMI elemzői. Más gyümölcsök ára a járványtól függetlenül alakul, a citrusfélék drágulása például már a koronavírus európai megjelenése előtt beindult, mert Spanyolországban gyenge volt a termés.
A tejpiac kettészakadt, az élelmiszer-kiskereskedelmi cégeknek beszállító gazdaságok nem érzik a járvány hatását, a többiek viszont egyre súlyosabb értékesítési gondokkal küszködnek.
A marhahús piacán a kereslet csökkenése a meghatározó, ami ugyancsak a vendéglátás és az idegenforgalom leállásának tulajdonítható. Vadhúst is főleg az éttermek vásárolnak, már amikor működnek. Most viszont a hűtőházak tele vannak az eladatlan termékkel, így például
a szarvas és az ős húsának kilogrammonkénti felvásárlási ára 3 euróról 1 euróra zuhant.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.