Az idei első negyedévben 10,4 milliárd forint volt a hazai online élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, ami éves alapon 30 százalékos növekedésnek felel meg – mondta a Világgazdaságnak Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. A piackutató és tanácsadó cég a január–márciusi időszakban 31 ezer forint feletti átlagos vásárlói kosárértéket mért, és az áruházláncok is arról számolnak be, hogy az online rendelések értéke legalább a két-háromszorosa a hagyományos vásárlásokénak.
A járványhelyzetben az áprilisi–májusi bővülés 50 százalékos is lehet, az év egészében pedig legalább 25-30 százalékot vár a szakember.
A bázishatás miatt fontos, hogy a múlt évnek még kevesebb szereplővel vágott neki a piac: a SPAR tavaly májusban, a Kifli.hu pedig decemberben csatlakozott a Tesco, az Auchan, a CBA Prima és a GRoby alkotta mezőnyhöz.
Egy webáruházzal is rendelkező multinál az online értékesítés aránya 10-15 százalék is lehet egy bútoráruház, barkácslánc vagy épp sportszerüzlet esetében, a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben azonban legfeljebb 1-2 százalékos. Ennek oka a GKI Digital szakértője szerint részben az, hogy frissáru-szállításra a hagyományos futárcégek nem alkalmasak, a speciális hűtéstechnológia miatt az egyetlen megoldás a saját flotta kiépítése, ami viszont költséges.
Több hiper- és szupermarket hiába tudott volna az elmúlt két hónapban akár ötször-tízszer több megrendelést is teljesíteni, az időszakos csúcsok miatt nem éri meg új teherautókat vásárolniuk és sofőröket felvenniük, ha a pluszkapacitások az év fennmaradó háromszáz napján kihasználatlanok.
Madar Norbert szerint a Kifli.hu – amelynek csehországi anyacége, a Rohlik.cz a hazájában már piacvezető – azért valódi konkurencia a Tesco–SPAR–Auchan hármasnak, mert technológiai startupként érkezett a hagyományos láncok közé prémiumtermékekkel, és gyors, akár négy órán belüli kiszállítással. A GKI szakértője úgy látja, az áruházak csak lassan, óvatosan terjeszkednek online.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.