Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból májusban 9,3 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene éves alapon 59 százalékkal emelkedett, folytatva az évek óta tartó bővülést – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A webáruházak értékesítésének felfutása annak fényében különösen látványos, hogy a járványügyi intézkedések kivezetésével május elejétől vidéken, a hónap közepétől pedig Budapesten és Pest megyében is kezdtek visszatérni a vásárlók.
Ezzel együtt a kiskereskedelem egészét tekintve a KSH számításai szerint a veszélyhelyzet 8,6 százalékpontos csökkenést idézett elő, a járvány nélkül becsült 6,5 százalékos növekedésnek így lett az eredménye 2,1 százalékos esés. A nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletek volumenindexe 11, az üzemanyag-forgalom 19 százalékponttal alacsonyabb a vártnál. Az élelmiszerboltok eladásain ugyanakkor csak kismértékben volt érezhető a koronavírus hatása.
A webáruházak kiskereskedelmen belüli részaránya a járvány előtti mintegy 6-7 százalékról átmenetileg 20-25 százalékra is felkúszott, s az év egészét tekintve is 10 százalék felett ragadhat – mondta a Világgazdaságnak Várkonyi Balázs, aki az egymással összeolvadó Extreme Digitalnál és eMAG-nál is betölti az ügyvezetői igazgatói tisztséget. Úgy látja, forgalmi szempontból három-öt évet ugrott előre az időben az e-kereskedelem. Példaként azt hozta fel, hogy a pandémia előtt az Extreme Digital bevételeinek 55 százalékát adták a hagyományos boltok, a fennmaradó 45 százalékot a web, ezzel szemben a veszélyhelyzet alatt 70-30 százalékkal az online csatorna került túlsúlyba.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.