A zöldségek, a gyümölcsök, az alkoholos italok, a kávé, az üdítők, a felvágottak, a sajtok, a vaj és az édességek termékkörében is látványosan olcsóbb a román Lidl, mint a magyar – ez az egyik fő következtetése annak az ár-összehasonlító vizsgálatnak, amit a Világgazdaság végzett el a hétvégén. A magyar Lidl ugyanakkor a tejek esetében olcsóbb a román árazásnál.
A vizsgálat során a román Lidl árait a legfrissebb, január 27-i árlista alapján állapítottuk meg. Mivel a magyar Lidlnél ilyen nyilvánosan elérhető tájékoztatást nem találtunk, ezért egy tetszőlegesen kiválasztott – a budapesti agglomerációban, a fővárosól mintegy 10 kilométerre lévő – Lidl bolt polci árait vettük alapul a magyar árak rögzítésére. Lapunk nem először készített hasonló, a pillanatnyi állapotokat bemutató mintavételt: tavaly decemberben a lengyel Lild árait vetettük össze a hazai árakkal. A Lidl nem véletlenül alanya ezeknek a párba állításoknak, hiszen 2020-ban megszerezte, 2021-be pedig megtartotta a piacvezető pozíciót a hazai FMCG, tehát a napi fogyasztási cikkek ágazatában, és közel bruttó ezermilliárdos forgalmat tudhat a magáénak.
Terveink szerint időről időre bemutatunk majd további régiós összehasonlításokat, de most lássuk a román példát részletesen. A vizsgálat első eleme a piros burgonya, amelynek kilóját 2,29 lejre árazta a romániai Lidl. Ez 80 forintos árfolyammal számolva mintegy 184 forint. Ezzel szemben a kiválasztott Lidl üzletben egy kilogramm piros burgonya 299,5 forintba került.
Az eltérés 63 százalék, ami túlzás nélkül meghökkentő.
Tetemes különbség látszik a romániai és a magyarországi banán ára között is. Egy kilogramm banán a román Lidlben 6,99 lej, vagyis 559 forint. A magyar Lidlben ugyanezért már 699 forintot kérnek el, ami éppen 25 százalékkal több.
Olyan globális termékek is drágábbak itthon, mint a Coca Cola. A 2,5 literes kiszerelés 8,49 lej, 715 forint Romániában. A magyar Lidl üzletben kétliteres Coca Cola volt 609 forintért. A literenkénti ár tehát 304,5 forint, szemben a romániai 286 forinttal. Az alkoholos italok kategóriájában az Argus Strong 0,5 literes dobozos sört itt 269 forintos áron találtuk meg, ott viszont 2,49 lejért, azaz 199 forintért adják. A kávéknál a Bellarom Gold 250 grammos csomagot vettük alapul, ami a román Lidlben 12,99 lej, 1039 forint, míg a magyar Lidlben 1199 forint. Mintegy 15 százalékkal drágább. Az édességek között a Ritter Sport 100 grammos csokoládéját vetettük össze: 5,99 lej, 479 forint az 519 forint ellenében, valamivel több mint 8 százaléknyi árelőny a román Lidlnél.
Komoly különbséget mutat a szószok polcán a Kania ketchup. Romániában 560 gramm 4,99 lejbe, 400 forintba kerül. Magyarországon ebből a 700 grammos változat 779 forint. Vagyis 100 gramm Kania ketchup a román Lidlben szűk 72 forint, a magyar Lidlben pedig már 111 forint. Ez 54 százalékos eltérés. A tejnél (az ársapka miatt direkt nem a 2,8 százalékosat néztük) viszont fordul a kocka. A Pilos 1,5 százalékos egy literes UHT teje 409 forint itthon, Romániában pedig 5,29 lej, ami 423 forint. Ha nem is tetemesen, de majdnem 4 százalékkal alacsonyabb a magyar ár.
Magyar vásárlói szempontból a pozitívumoknak ezzel a végére értünk, a bevásárlási lista többi eleme ismét csak a román Lidlben olcsóbb. Így a Pikok 100 grammos prágai sonkája 52 százalékkal olcsóbb (375 forint és 569 forint), a Pilos 82 százalékos, 250 grammos vaja 25 százalékkal (959 forint és 1199 forint), a 300 grammos szeletelt Milbona Maasdam sajt pedig 17 százalékkal (1279 forint és 1499 forint). A Pilos 250 grammos Edami tömbsajt 11,99 lejbe, átváltva 959 forintba kerül a román Lidlben, a magyarban 999 forintba. A kettő között nagyjából 4 százalék van.
Ha a kiválasztott 12 termékből állítunk össze egy kosarat a román, illetve a magyar Lidlnél, akkor azt kapjuk, hogy
míg Romániában mindezért a kasszánál körülbelül 6600 forintnak megfelelő összeget kell fizetni, Magyarországon már mintegy 7700 forintot,
ami összességében 16 százalékkal drágább. Adja magát a kérdés, hogy mi magyarázza a versenyképesebb román árakat. Ezerféle okot meg lehet említeni, nyilván adott az eltérő adózási környezet: Romániában 9 százalék áfa rakódik az élelmiszerekre, Magyarországon pedig 5, 18 és 27 százalék. A magyar bérszínvonal is magasabban van, mint a román, körülbelül nettó 80-100 ezer forinttal. Mivel a fogyasztóképes kereslet magasabb itthon, így értelemszerűen az árszint is feljebb húzódik. A magasabb bérszínvonalnak viszont az is köszönhető, hogy a havi jövedelemre vetítve a bevásárlás kevésbé megterhelő Magyarországon, mint Romániában. Az alapvető élelmiszerekre kivetett ársapkáknak ugyancsak szerepe lehet, hiszen a felmérések szerint az üzletek 60-70 százalékban áthárítják az így kieső bevételt a vásárlókra.
Apropó, kereskedők! Az élelmiszerárak alakulásában vastagon benne lehet az árrés alakulása is, ezt jól mutatják a statisztikák. Például 2022. harmadik hetében a gyártói márkás trappista sajt fogyasztói ára áfa nélkül 2277 forint volt kilogrammonként, a nettó kiskereskedelmi beszerzési ár pedig 1472 forint, ugyanez 2023. harmadik hetében 4559 és 2633 forint volt. Tehát a fogyasztói ár úgy duplázódott meg egy év alatt, hogy a beszerzési ár közben „csak” 78 százalékkal nőtt. A kereskedők árképzése a hatóságoknak is szemet szúrt, a Gazdasági Versenyhivatal éppen a napokban jelentette be, hogy átfogó vizsgálatot indít annak érdekében, hogy megállapítsa: közrejátszhat-e versenyjogsértés vagy versenytorzulás az élelmiszerárak kiugró emelkedésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.