BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kötelező lesz a holttér-tükör!

Augusztus 6-án lépnek életbe Magyarországon azok az európai uniós rendelkezések, melyek a nehéz tehergépjárművek vezetői által nem érzékelhető holttér csökkentését célozzák meg.

Az 2007/38/EK irányelv előírja, hogy a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű (N2 és N3 kategóriájú), 2000. január 1. után forgalomba helyezett tehergépkocsik jobb oldalán az oldalra illetve a hátralátást holttérmentessé kell tenni. Ha ez nincs, a jármű jelenlegi tükreit holttérmentesekre vagy tükörlapokra kell cserélni, vagy további tükörrel ki kell egészíteni.

Az irányelv alapján 2007. január 1-től az N2 és N3 kategóriájú új tehergépjárművek csak széles látószögű, illetve szoros közelségű visszapillantó tükörrel, az úgynevezett holttér-ellenőrző tükörrel helyezhetők forgalomba.

A szabályozást az indokolta, hogy az európai statisztikai adatok szerint számos baleset következik be amiatt, hogy a nehéz tehergépjárművek vezetői vizuálisan nem észlelik a járművük közvetlen közelében tartózkodó vagy elhaladó személyek, járművek jelenlétét. Ezek a balesetek gyakran a kereszteződésekben, csomópontokban vagy körforgalmakban történő irányváltáshoz kapcsolódnak, amikor a vezetők a visszapillantó tükör holtterében lévő úthasználókat nem veszik észre.

A becslések szerint évente körülbelül 400 ember hal meg Európában ilyen okok miatt; a legtöbbjük veszélyeztetett úthasználó, kerékpáros, motorkerékpáros, illetve gyalogos. Az ilyen jellegű balesetek számának visszaszorítása érdekében alkotta meg az Európai Unió az említett irányelvet, melynek rendelkezései hazánkban is kötelezőek. A holttér-tükrök utólagos felszerelésére - melynek végső határideje 2009. március 31. - vonatkozó hazai szabályozás hatályba lépését követően az időszakos műszaki vizsgák már kiterjednek a tükrök szabályozásnak megfelelő paramétereire is.

Augusztus 6-tól azon N2 és N3 kategóriájú járművek műszaki érvényességét, melyek a hottér-tükörre vonatkozó előírásokat még nem teljesítik, csak 2009. március 31-ig állapítják meg. A kötelezettség teljesítését ezt követően az évenként előírt időszakos műszaki megvizsgálás keretében ellenőrizni fogják. Az üzemben tartók a hazai tehergépkocsi-márkaképviseletek, vagy a közlekedési hatóság segítségével tisztázhatják, illetve önmaguk ellenőrizhetik, hogy a járművükre felszerelt tükrök rendelkeznek-e a megfelelő jóváhagyással ("e" vagy "E" jellel).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.