BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Legyen tudatos vásárló! Fogyasztóvédelem felsőfokon

Már minden megyében működik fogyasztóvédelmi iroda, ahol ingyenes szakértői segítséget és tanácsadást kaphatnak a fogyasztók. A megelőzésre a nyári ellenőrzések tapasztalatai miatt is szükség van: a forgalomból kivont termékek fele a gyermekeket veszélyeztette.

Lendületben vannak a fogyasztóvédők: az elmúlt egy év összehangolt és eredményes razziasorozatai után most a megelőzésre helyezik a hangsúlyt. Ennek fényében alakították ki a fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák országos hálózatát, amely a magyar fogyasztók tájékoztatását, illetve panaszaik kezelését hivatott szolgálni. A Fogyasztóvédelmi Hatóság, valamint civil szervezetek együttműködésével üzemeltetett irodákban – amelyekből minden megyében és Budapesten is található legalább egy – a civil fogyasztóvédelmi szakemberek, illetve a hatóság képviselői személyesen fogadják a panaszokat, tájékoztatást adnak, s ha kell, képviselik a fogyasztókat a bepanaszolt vállalkozások, érintett hatóságok előtt, illetve továbbítják a kérelmeket, ha a békéltető testületek előtt folyó eljárásra van igény.

Herczog László, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SzMM) szakállamtitkára a budapesti fogyasztóvédelmi irodánál tartott tegnapi tájékoztatón elmondta: az irodák szolgáltatásait ingyenesen veheti mindenki igénybe. A kirendeltségek működési költségeit részben az állam finanszírozza, a szociális minisztérium az idén több mint százmillió forinttal segítette őket pályázati támogatás keretében. Emellett január elsejétől egy állami fogyasztóvédelmi ügyfélszolgálatot indít a tárca, amelyhez kedvezményesen hívható telefonszámon, illetve elektronikus úton fordulhatnak majd a fogyasztók ügyes-bajos dolgaikkal.

A tájékoztatás mellett természetesen továbbra is nagy szerepe marad az ellenőrzésnek – különösképpen, hogy jócskán szigorodtak a fogyasztóvédelmi törvények szeptember elsejétől. Egy félig olvadt hajszárítót szorongatva a kezében illusztrálta Budai Bernadett kormányszóvivő az eseményen, hogy milyen veszélyes termékeket foglaltak le a hatóságok a nyári razziák során. Elmondása szerint most is nagyon sok volt az áramütés-veszélyes, vagy égési sérülést okozó műszaki cikk a forgalomból kivont áruk között. A szezonnak megfelelően sok szabálytalanságot találtak a strandi cikkeknél is, a leggyakoribb hiba itt az volt, hogy a különböző gumimatracok és úszógumik leírásában nem szerepelt, hogy azok nem alkalmasak életmentésre.

Wittich Tamás, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója egy elszomorító tényt tett hozzá a bemutatóhoz: a lefoglalt termékek ötven százaléka a gyermekeinket veszélyezteti. Az egészségre ártalmas játékok mellett ebbe a kategóriába tartoznak például a „trükkös” kinézetű (például vízipisztoly-, mobiltelefon-, vagy fagyiformájú) öngyújtók, amelyek összetéveszthetők a játékokkal, ráadásul a váratlan és szokatlan helyen megjelenő láng a gyermekeket égési sérülés veszélyének teszi ki.

Konferencia a kamasz vásárlókról
Magyarországon első alkalommal 2008. október elsején rendeznek konferenciát a fiatal magyar fogyasztókról. A Magyar Fogyasztó Platform konferenciasorozatának részét képező Magyar Fogyasztó 18– című rendezvényen a résztvevők a kamaszok életstílusával, szubkultúráival, kedvenc márkáival, zenéivel, valamint a fogyasztási és a médiahasználati szokásaival összefüggő kérdésekre keresik a választ. A szervezők szerint a mai magyar felnőttek hajlamosak leegyszerűsítő sémákon és előítéleteken keresztül gondolkodni a felnövekvő korosztályról, és sok esetben teljesen félreismerik még e nemzedék érzéseit és szokásait is. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.