Lányi szerint az iskola-összevonások, a társulások létrehozása nem hozták meg a remélt pedagógiai előnyöket, nem sikerült elérni a finanszírozási rendszer megváltoztatását, és nem találtak kellő számú adományozót sem, akik a pénzügyi nehézségekkel küzdő kisiskola-fenntartókat kisegíthették volna.
Az iskolabezárások ügye túlpolitizált, és ezzel kapcsolatban rengeteg a félinformáció és közkeletű tévhit - állapította meg 2006-ban az Oktatáspolitikai Elemzések Központjának Kistelepülések kisiskolái című elemzése. Az általuk vizsgált falusi iskolák tapasztalataiból kiderül, hogy színvonalas oktatás nem feltétlenül a társulások intézményeiben képzelhető el.
A kutatók megállapították például, hogy bár a kompetenciafelméréseken általában érvényesül az a "szabály", hogy a kisebb települések felé haladva romlik a tanulói teljesítmény, a tovább tanulók arányában azonban a kisiskolákból érkezők nem teljesítettek rosszabbul, mint a többi községi-kisvárosi iskolás. A megszüntetések ellen azonban nem ez a legfőbb érv, sokkal inkább az, hogy az alsó tagozatosok nevelésében fontos szerepe van a figyelemnek, az ismerős tanító néniknek.
Gémesi György, az Élőlánc mozgalmához iskolaügyben csatlakozott Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke szerint az alsós kisdiákoknak mindenképpen szükségük lenne a helyben oktatásra, s ezt számításai szerint évi néhány milliárd forintból meg is lehetne oldani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.