Miután a megszokott radarhullámok az adott parttól csupán pár száz kilométerig "látnak", naponta gépek százai repülnek "látatlanul", és csupán akkor kerülnek ismét a központok figyelmébe, amikor az óceán túlpartjának hatáskörébe érkeznek. Ezért is volt a mostani baleset pontos helyszíne oly sokáig ismeretlen.
Ebből adódóan a tengerfeletti repülések biztonsági kikötései teljesen mások, mint a szárazföld felettieknek: míg utóbbiaknál egy légifolyosóban két gép 8-16 kilométernyire követi egymást, az óceán felett 150 kilométeres a biztonsági távolság.
A navigáció is máshogy működik tengeren. Míg a föld felett minden repülő egy adott - központi jel által kijelölt - útvonalat követ, az óceán feletti utazásra a pilóták jelölnek ki előzetesen két útvonalat - egy keleti és egy nyugati ívűt - is maguknak, melyek közül az adott nap időjárása szerint választanak.
A Spiegel magazin internetes kiadása megszólaltatta az európai légifelügyelet, az Eurocontrol szóvivőjét is. "Lehetetlen minden repülőt radaron követni" - mondta. "Egyszerűen nincsenek olyan helyek a nyílt óceánon, ahol felállíthatnánk radarállomásokat."
A pilóták és a földi központ közötti kommunikáció is más: míg alapesetben VHF-frekvenciát használnak a kommunikációhoz, az Atlanti óceán feletti földhajlás miatt itt HF-frekvenciát használnak - ami jóval érzékenyebb külső hatásokra.
Az Airbus A330-as balesetéről eddig egyetlen automatikus üzenet látott napvilágot, miszerint hirtelen leesett a kabinnyomás és több percre megszűnt az elektromos áram a gépen. A gép az Egyenlítő magasságában egy viharba keveredett, ekkor szakadt meg a rádiós összeköttetés a parttal. Miután minden biztonsági berendezés ellenére sem küldött a gép vészjelzést - ami a legnagyobb talányra ad okot -, feltételezik, hogy a katasztrófa nagy hirtelenséggel következett be.
A baleset pontos okára azonban eddig még nem derült fény. A repülőgép szerkezete miatt nehezen elképzelhető, hogy vihar okozta a lezuhanást; az emberi tévedést, vagy akár egy bombamerényletet eddig még nem zárták ki.
Franciaország Awacs-helikoptereket és tengeralattjárókat küldött a baleset feltételezett helyszínére.
Spiegel Online - VG Online-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.