A megváltozott gazdasági és gazdálkodó szervezeti viszonyok változtatást igényelnének a munka törvénykönyvében is. A munkaügyi bírák például felvetik a munkáltatói kárfelelősség megújítását és a vállalkozások méretét, struktúráját figyelembe vevő szabályozást. Más szakértők szerint még ennél is többre lenne szükség, mert a két évtizeddel ezelőtt kidolgozott törvény felett – jóllehet sokszor módosították – eljárt az idő, rászorul egy átfogó felülvizsgálatra.
A Fővárosi Munkaügyi Bíróság tapasztalatai szerint kívánatos lenne a munkáltató objektív kárfelelősségének átdolgozása, mert korlátozottak a kimentési lehetőségei, és a szabályozás a gyakorlatban nemegyszer kétséges ítéletekhez vezethet. Így például egy jogszerű felmondás olyan pszichés traumát válthat ki az érintettből, amely miatt a cég kártérítésre is kötelezhető. Ez pedig nem feltétlenül igazságos, hiszen a vállalkozás nem járt el jogszerűtlenül, mégis fizetnie kell – mondta Handó Tünde, a bíróság elnöke. Utalt arra: kiigazítást igényelne az a rendelkezés is, amely szerint jogellenes munkaviszony megszüntetése esetén az elmaradt munkabér arra az időre jár az elbocsátott munkavállalónak, amíg ügye jogerősen le nem zárul. A per pedig nemegyszer évekig tarthat, és a megítélt összeg kifizetése méltánytalanul nagy terhet róhat különösen a kisebb cégekre.
Akadnak olyan javaslatok, hogy legfeljebb egy-két évre visszamenőlegesen kellene fizetnie ilyenkor a munkáltatónak, mások kárenyhítési kötelezettségként előírnák, az érintett próbáljon elhelyezkedni, ez azonban napjainkban meglehetősen alaptalan elvárás lenne – mondta Handó Tünde.
Hozzátette: érdemes lenne megfontolni a cégek méretéhez, szervezetéhez, felépítéséhez igazodó szabályozást. Egy nagy vállalkozás anyagi erejében nyilvánvalóan jelentősen eltérhet egy kisebb cégtől, de az utóbbiban mások, ha úgy tetszik bensőségesebbek például a személyi viszonyok, kapcsolatok is, emiatt a konfliktushelyzeteket, például egy felmondást, szintén más megközelítésben kívánatos kezelni.
Sokan azt mondják: az esetleges különböző rendelkezésekkel sérülhet a munkavállalókra vonatkozó egyenlőség, a diszkriminációmentes elbánás elve. Az elnök asszony szerint azonban a tulajdonhoz való jognak is érvényesülnie kell, amely nem zárja ki feltétlenül az egyenlőség, a diszkriminációmentesség garanciáit.
Ilyen differenciált szabályozási megoldásokat ismer a szakirodalom, és külföldi gyakorlatával is találkozhatunk. A munkavállalók Magyarországon is egyre nagyobb számban dolgoznak kis- és középvállalkozásoknál, és csökken a hagyományos termelő típusú nagyüzemekben foglalkoztatottak száma. A törvény jelenlegi, a nagyüzemi dolgozókra vonatkozó rendelkezései a kismunkáltatók körében – igényeikre, foglalkoztatási képességeikre tekintettel – alkalmazhatatlanok – mondta Pál Lajos ügyvéd, szakjogász. Kifejtette: a cégek igyekeznek struktúrájukban, működésükben a gazdasági verseny által kikényszerített változásokhoz igazodni, ez kihat a foglalkoztatásra. A gyakorlat feszegeti a hagyományos munkajogi kereteket.
Egy új munkatörvénykönyv iránti kormányzati igény legutóbb hat-nyolc éve fogalmazódott meg, tervezetén azóta dolgozik Pál Lajos öt szakértő-tudós kollégájával, ma már úgymond magánszorgalomból. Szerintük az új törvénykönyv egyik kiemelt jogalkotási célja – figyelemmel a gazdasági környezet megváltozott szerkezetéhez és jellemzőihez – annak megfogalmazása, mely esetekben, menynyiben szükséges és indokolt a tradicionális munkajogi szabályozás fenntartása. Nem a munkaviszonyra vonatkozó garanciák általános gyengítése a feladat, hiszen a munkavállalók sokasága dolgozik hagyományos nagyüzemben, hanem a foglalkoztató és a foglalkoztatás ettől eltérő feltételei esetén kívánatos más típusú védelmi szabályokat bevezetni.
Áthelyeződtek a hangsúlyok is. Előtérbe került a gazdasági szerep, a hatékonyság követelménye, és a munkavállaló nemegyszer valós kiszolgáltatottsága mellett egyre inkább tapasztalható a munkáltató és a munkavállaló egymásrautaltsága, azonos érdekeltsége. Mindennek kifejezésre kellene jutni, hiszen a versenyképesség a munkajogi szabályozáson is múlik – mondta Pál Lajos.
Lazítanának másutt is
Európa nyugati országaiban nincs a munka törvénykönyvéhez hasonló szabályozás. A munkajogi rendelkezések rendkívül szerteágazóak, ám azokra ráépül egy hatékony ágazati kollektív szerződési rendszer. Például Franciaországban a Code du travail sem egyéb, mint sok munkaügyi törvény egyetlen kötetbe foglalt gyűjteménye.
Ám a túlságosan szigorú munkajogi szabályozás kérdése különösen aktuális az euróövezet fiskális nehézségekkel küzdő tagállamaiban. Görögországtól például a segélycsomag kapcsán az IMF és a pénzt összedobó uniós államok is reformokat követelnek, egyebek közt a munkapiac rugalmasabbá tétele céljából.
Spanyolországban is forró a téma: az euróövezetben legmagasabbnak számító, 20 százalékos munkanélküliséggel rendelkező ország miniszterelnök-helyettese, Maria Teresa Fernandez de la Vega nem régi ígérete szerint még ebben a hónapban egyezség születhet arról, hogy hogyan lehet egyszerűbbé tenni az elbocsátást és a felvételt a munkaadók számára. Az ilyen irányba mutató változtatási kísérletek mindeddig komoly ellenállást váltottak ki a szakszervezetek részéről.
A merev munkaügyi előírások korántsem csak Európában jelentenek gondot. Brazíliában például a mai napig problémát jelent a szabályozás rendkívüli szigorúsága. Az eredetileg a fasiszta Olaszországból importált munkajog merevsége miatt a dél-amerikai államban az a fura helyzet állt elő, hogy az illegálisan alkalmazottak száma egészen a közelmúltig meghaladta a szabályos állásban lévőkét. Szakemberek szerint az előírásokat betartó munkáltatóknak magasabb bérköltségekkel kell számolniuk, mint kelet-európai vagy közép-amerikai konkurenseiknek. Reuters, FT.com
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.