A „Eurovignette” irányelv ehhez szükséges módosításáról szóló vitát várhatóan október 15-i ülésükön zárják le az uniós közlekedési miniszterek. A megállapodás értelmében a közúti fuvarozóktól az útdíjak felett az okozott zaj- és légszennyezés fejében is díjat szednének az unióban. A módosításhoz az Európai Parlament jóváhagyása is szükséges.
Az új szabályozás az EU öszszes autópályájára érvényes lenne, ez lényeges változás a korábbi állásponthoz képest. A tagállamok eddig ellenezték, hogy a fizetési kötelezettséget kiterjeszszék a transzeurópai folyosókon kívül eső útvonalakra is – emlékeztet a European Voice.
A környezetszennyezéstől eltérően a dugók után szedett díjak tekintetében jóval engedékenyebb lenne az új szabályozás. A tagállamoknak lehetőségük lesz ugyan külön díjat szedni a csúcsidőben történő közlekedés után, de csak ha ugyanilyen szintű kedvezményt biztosítanak az azon kívüli időpontokra. A tagállamok azt is visszautasították, hogy a környezetszennyezési díjból befolyó összeget kötelező jelleggel zöld közlekedési projektekbe kelljen átfolyatni. A dugódíjjal kapcsolatos engedékenységet élesen kritizálták egyes környezetvédelmi szervezetek.
Szakmai bírálat
A közúti fuvarozók nemzetközi egyesülete (IRU) szerint a tervezett változtatás úgy rak majd extra költségterheket a cégek vállára, hogy közben nem járul hozzá érdemben a környezeti terhelés csökkentéséhez. Az egyes tagállamokban hatályban lévő korlátozások miatt a fuvarozók sokszor kényszerülnek arra, hogy csúcsidőben használják az utakat, tovább növelve a torlódásokat, a zaj- és légszennyezést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.