BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Békíthetik az ügyfeleket

Három tagból álló tanácsok dönthetnek a panaszosok és a pénzügyi szolgáltatók vitáiban

Szabályozás. Július elsejétől a Pénzügyi Békéltető Testület előtt is rendeződhetnek a pénzügyi szolgáltatók és az ügyfeleik közötti jogviták – derül ki az Országgyűlés előtt lévő, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről (PSZÁF) szóló törvényjavaslatból.

A pénzügyi szolgáltatók és az ügyfelek közötti vitás ügyeket háromtagú tanács igyekszik a bírósági út elkerülésével rendezni majd: az adott ügyben eljáró tagokat a Pénzügyi Békéltető Testület elnöke jelöli ki. A tanács az eljárás során egyezség létrehozását kísérli meg, ennek eredménytelenségekor „az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében”. A Pénzügyi Békéltető Testülethez viszont csak abban az esetben fordulhat – kizárólag írásban – az ügyfél, ha a konkrét ügyben már panaszt tett a pénzügyi szolgáltatónál, és azt elutasították.

A vita rendezéséhez nem feltétlenül fontos tárgyalást tartani: ha ehhez az érdekelt felek hozzájárulnak, a tanács a döntést írásban is közölheti velük. Fontos ugyanakkor, hogy ha tárgyalást tartanak, a feleket annak időpontjáról a kellő időben értesíteni kell.

A testület elnökét a PSZÁF szervezeti felépítésében közvetlenül a felügyelet elnökéhez kell besorolni. Fontos emellett, hogy a testület elnöke a törvényben meghatározott feladatainak végzése kapcsán nem utasítható. A testület tagjainak személyére, illetve a létszámkeretre a békéltető testület elnöke tesz javaslatot. Az elnök és a tagok a felügyelettel köztisztviselői jogviszonyban állnak majd, és felügyeleti tanácsadói vagy főtanácsadói cím jár nekik. A tagság törvényben rögzített feltétele, hogy a tagok jogi vagy közgazdasági egyetemi végzettséggel rendelkezzenek, ám a PSZÁF saját hatáskörben előírhat más tagsági feltételeket is.

Az elnök kinevezésére vonatkozó és egyéb más szabályokat a felügyelet szervezeti és működési szabályzatában kell majd meghatározni. A testület működésének forrásait a felügyeletnek kell biztosítania a saját költségvetéséből. (Ennek nagyságáról a létszámkeret hiányában még nem lehet becslést adni.) BM

Panaszban nincs hiány

Az első fél évben több mint hatezer fogyasztóvédelmi jellegű panasz érkezett a pénzügyi felügyelethez – derül ki a PSZÁF adataiból. A legnagyobb szeletet – nem meglepő módon – a pénzpiaci szolgáltatók (bankok, pénzügyi vállalkozások) képviselik a PSZÁF elé vitt ügyek közül, de jelentős a biztosítók részesedése is. A tőkepiacon tevékenykedő szolgáltatók és a pénztári szektor működésével kapcsolatban ugyanakkor az átlagnál jóval kevesebb panasz szokott felmerülni.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.