Az unió jogszabályi erővel fékezné a lakosság riasztó ütemű súlygyarapodását, amelynek óriási az egészségügyi és társadalmi ára. Ám a mérleg másik serpenyőjében ott van az élelmiszerlobbi, s egy sor további iparág, amelyek mindinkább felfedezik maguknak az XXL-es célcsoportot.
Három hónap alatt 20 kiló mínusz. Ennyitől szabadultak meg a próbaidőszak alatt azok a túlsúlyos brit páciensek, akiket sikerült rábeszélni arra, hogy halasszák el gyomorgyűrű műtétjüket, s helyette üldögéljenek inkább hosszú órákon át kényelmes fotelekben, hagyják magukat masszírozni – lazítsanak. A javaslat a brit országos egészségügyi szolgálattól származik, amely erre a célra egyenként 1,5 millió forintba kerülő speciális foteleket szerzett be - írja a Figyelő.
A gyógyászati célú ülőalkalmatosságokba médialejátszót is beépítettek, ezekből relaxáló szöveg hallható a gyorséttermi ételek káros hatásairól, valamint arról, milyen sovány és vonzó is voltaképpen a delikvens. A terápia működik. A norwichi Hellesdon Hospital győzedelmesen számolt be a sikerekről, így ezentúl a 4,5 millió forintba kerülő gyomorműtétek helyett olcsóbb alternatívával is segíthetik korpulens klienseiket.
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2010 szeptemberében már egyenesen népbetegségnek minősítette az elhízást, amely az Európai Unióban a halálozások 10–13 százalékával hozható összefüggésbe. A túlsúly az esetek 65 százalékában valamilyen krónikus betegséggel – diabétesszel, szívbetegséggel, magas vérnyomással – is társul. A túlsúlyos felnőttek és gyermekek arányát tekintve Magyarország egyaránt az uniós élbolyban található. A 7 évesek körében minden negyedik lány és minden ötödik fiú elhízott. Aki serdülőkorban elhízott, az az esetek 80–90 százalékában felnőttként is kövér lesz. A kisebb gyerekeknél nagyobb eséllyel lehet visszafordítani a folyamatot.
A szakemberek hosszú évek óta kongatják a vészharangot, ám hiába. A felvilágosító, segítő kampányok tucatjai dacára érdemi áttörést eleddig nem sikerült elérni. Az első iskolaibüfé-reformra már 2006-ig kellett várni, a most készülő új rendelet pedig az OÉTI ajánlásai alapján azt írná elő, milyen élelmiszereket és italokat kínálhatnak a közkonyhák. Martos Éva, az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) főigazgatója szerint, ha a Nemzeti Táplálkozási Politikában szereplő, jelenleg még egyeztetés alatt álló közétkeztetési rendeletet elfogadja a kormányzat, akkor kevesebb sót, cukrot és zsírt tartalmaznak majd a menzákon tálalt ételek és mindennap lesz friss, nyers zöldség és gyümölcs a kínálatban.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) felmérése szerint a kapcsolódó direkt költségek (gyógyszerek, műtétek, kezelések és hasonlók) Európában az egészségügyi kiadások 2–8 százalékát teszik ki. Ezen belül Közép- és Kelet-Európában 5 százalék körüli az arány. A magyar adatok alapján tehát évente mintegy 60 milliárd forintot kell e probléma kezelésére elkölteni. A hazai szakmai protokoll alapján ugyanakkor itthon hivatalosan „csupán” 25 milliárdra becsülik ezt a kiadást. Tóth Emese szerint valószínűleg egyik becslés sem pontos, a szakember a kettő közé saccolja a reális értéket.
Az Európai Unióban eleddig önkéntes alapon zajlottak az elhízási trend megfékezésére irányuló kezdeményezések. Közösségi szinten annyi történt, hogy 2007-ben elfogadtak egy afféle cselekvési tervet tartalmazó Fehér Könyvet a témában, ám a várt javulás nem következett be. A fejlett államok döntéshozói igazán csak az utóbbi időben kezdenek a fejükhöz kapni. Jóllehet számos országban napirenden van az egészségtelen élelmiszerek megadóztatása, a kormányok nincsenek könnyű helyzetben. Minthogy a tömeges elhízás jelensége számos iparág számára – így vagy úgy – igen jó biznisz, heves csörték várhatók a törvényhozók és az iparági lobbisták között.
Heves tiltakozás kíséri például azt az uniós kezdeményezést, miszerint csak a jövőben bevezetni kívánt határértékeket teljesítő áruk szerezhetnének jogot bizonyos egészséggel kapcsolatos állítások kommunikálására. Egy-egy kiragadott „egészséges” összetevő hangoztatásával nem kompenzálhatnák a magas zsír-, só- vagy cukortartalmat.
A Nutella például többé nem hangsúlyozhatná reklámjában a mogyorónak köszönhető magas B1 és E vitamin tartalmat. Dühöng is az olasz gyártó. A Ferrero szerint az új uniós törekvések derékba törhetik a gyermekkor elválaszthatatlan részévé vált mogyorókrém töretlen népszerűségét. Az elképzelés ellen még az olasz mezőgazdasági miniszter is felszólalt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.