Ha az indítvány megkapja a szükséges többséget a parlamentben, akkor az Ab a jövőben nem vizsgálhatja a kétharmados törvényeket – állította egy alkotmányjogász a Hírszerzőnek. Gulyás Gergely, a Fidesz alkotmányszövegező bizottságának tagja szerint a szöveg nem ezt célozza, de elismerte, hogy félreérthető.
„Az Alkotmánybíróság az alkotmány védelmének legfőbb szerve. Döntéseit a történeti alkotmány, az alaptörvény és a sarkaltos törvények alapján hozza” – olvasható a Fidesz frakcióvezetője, Lázár János által hétfőn az alkotmánytervezethez benyújtott módosító indítványában, hogy az indítvány elfogadása esetén mely jogszabályok alapján végezheti majd a törvények alkotmányossági vizsgálatát az Ab.
A lapnak nyilatkozó, neve elhallgatását kérő alkotmányjogász szerint a felsorolásban a történelmi alkotmány a legkisebb probléma, bár komoly értelmezési vitákat indíthat el, hogy az elmúlt 1000 év mely törvényei tartoznak ebbe a körbe. A szakember azt mondta a legnagyobb gond, hogy a felsorolásban alaptörvény és a sarkalatos törvények mellérendelő viszonyban vannak, ami szerinte azt eredményezheti, hogy a kétharmados többséggel elfogadott jogszabályok ezentúl „maguk is mércék, és nem megmérendő törvények lesznek”.
„Ehhez képest részletkérdés, hogy visszaállítják-e az Ab tavaly októberi jogosítványait, hiszen ha ez a módosító keresztülmegy, akkor a legfontosabb törvényeket nem vizsgálhatja felül a testület” – mondta az alkotmányjogász.
A hatályos alkotmányban 37 olyan szabályozási terület van – úgy, mint a bíróságokról, az Ab-ról, a rendőrségről, a képviselők jogállásáról, az önkormányzatokról szóló törvény –, amelyeket csakis minősített többséggel változtathat meg az Országgyűlés. Nagyjából ennyi maradt a Fidesz-KDNP két hete beterjesztett tervezetében is a kétharmadosak – azaz sarkalatos jogszabályok – száma, tehát ha a módosítót elfogadják, ezekhez nem nyúlhat majd hozzá a Hírszerzőnek nyilatkozó szakember szerint az Alkotmánybíróság.
Nem ez az egyetlen fideszes javaslat az Alkotmánybírósággal kapcsolatban. Kósa Lajos és Lázár János akkor állítaná vissza az Ab jogköreit, ha az államadósság a GDP 50 százaléka alá csökken.
Az AB jogköreinek visszaállítást az államadóssághoz kötni értelmetlen demagógia lenne. Az államadósság nem lehet indok az Alkotmánybíróság ledarálásra - fogalmazott Scheiring Gábor, az LMP képviselője, az ellenzéki párt Gazdaságpolitikai kabinetjének vezetője a javaslattal kapcsolatban. Az AB jogköreinek visszaállítást az államadóssághoz kötni értelmetlen demagógia lenne.
Az ötlet azért is visszás, mert a kormány inkább csak beszél az adósságcsökkentésről. Az államosított nyugdíjvagyon egy részét ugyan adósságcsökkentésre használja, 1000 milliárd forintot viszont elkölt folyó kiadásokra, miközben ez a pénz jövőbeni kifizetések fedezete volt. Közben közel 100.000-rel nőtt a munkanélküliek száma; a hiány a kormány adópolitikája miatt elérte az éves szint 84%-át és a kabinet kénytelen volt kvázi pótbüdzsét készíteni költségvetési zárolás címen. Munkahelyek és gazdasági fejlődés nélkül nem fog csökkenni az adósság, ez a politika a csőd szélére sodorja az országot - írja blogjában az ellenzéki képviselő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.