Jelentős mértékben csökkentené az új személygépkocsik és a kisteherautók szén-dioxid-kibocsátását az a javaslat, amit tegnap mutatott be az Európai Bizottság. A javaslatok a 2011-es 135,7 grammról és a 2015-re kötelezően előírt 130 grammos célértékről 2020-ra kilométerenként 95 grammra szorítanák vissza az új személygépkocsik átlagos kibocsátását. A kisteherautók szén-dioxid-kibocsátása a 2010-es 181,4 grammról és a 2017-re kötelezően előírt 175 gramm célértékről 2020-ra 147 grammra csökkenhet.
A 2020-ra meghatározott kötelező célértékek ugyan már szerepelnek a meglévő uniós jogszabályokban, de azokat még végre kell hajtani. A bizottság által tegnap javasolt rendeletek az említett célkitűzések teljesítésének módszereit határozzák meg.
Brüsszel szerint a javaslatok hozzájárulnak ahhoz, hogy teljesülhessen az EU célkitűzése, miszerint az üvegházhatású gázok kibocsátásának szintjét 2020-ig az 1990-es szinthez képest 20 százalékkal kell csökkenteni. Az autók és kisteherautók együttesen az uniós szén-dioxid-kibocsátás közel 15 százalékáért felelnek.
A bizottság számításai szerint a következő évtizedben minden új személygépkocsi az első évben átlagosan mintegy 340 euró összegű üzemanyagot fog megspórolni tulajdonosának, ha sikerül megvalósítani a célkitűzéseket. Uniós szinten összességében évente mintegy 30 milliárd euró értékű üzemanyagköltséget lehetne megtakarítani. A 2030-ig tartó időszakban így megközelítőleg 420 millió tonna szén-dioxid kibocsátása előzhető meg.
A javaslat az autóipar számára költségemelkedést eredményezne – reagáltak autóipari szakemberek. A zöldszervezetek szerint viszont Brüsszel engedett az ipar lobbijának, mivel radikálisabb javaslattal is előállhatott volna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.