Az ajánlások között szerepel, hogy a közbeszerzésben eljáró munkavállalók nem mennek el olyan helyre dolgozni, amelynél érdekellentét állhat fenn korábbi cégükkel. Az aláírók azt is vállalják, hogy ha a pályázat kiírója alapos okkal feltételezi, hogy összebeszéltek a pályázók, azt bizonyítékok híján is be kell jelenteniük a Gazdasági Versenyhivatalnak, továbbá hogy mindenfajta megbeszélést, vitarendezést, adatkérést, tájékoztatást nyilvánosan és dokumentáltan végeznek.
A dokumentum figyelmeztet arra is, hogy a közbeszerzési törvényben szereplő „megfelelő”, illetve „elegendő” jelzők a határidőknél azt a kötelezettséget róják a kiíróra, hogy érdemben adjon időt a jelentkezőknek. Korábban nagy port kavart, hogy az Állami Autópálya Kezelő az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére, az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség pedig kommunikációs közbeszerzésre írt ki tendert néhány napos határidővel.
Nem ajánlott a kiírásra jelentkezőknek az indokoltnál több adatot üzleti titokká nyilvánítani még akkor sem, ha erre joguk van. Rosszhiszeműen, alaptalanul nem szabad jogorvoslati eljárást indítani, ezzel a szerződéskötést halasztani vagy akadályozni. Ami a szankciókat illeti: „a kódex szabályainak megszegése, amennyiben az fegyelmi vétség, a fegyelmi felelősségi szabályok alkalmazását vonja maga után”.
Dagonya András közbeszerzési ügyvéd szerint nem tisztázott, hogy a dokumentum milyen jogi státuszt kap majd: állami szervek belső szabálya lesz vagy közbeszerzési szabályzatokhoz kapcsolódik majd.
A szakember rámutat: a tervezet olyan magatartásra hív fel, amely jogkorlátozó, amikor azt kéri, hogy tekintsenek el alaptalan, rosszhiszemű jogorvoslat indításától, különös tekintettel azokra a helyzetekre, amikor ezzel támogatás lehívását akadályoznák. „Nem tisztázott, hogy pontosan milyen támogatásokról van itt szó, és ki mondja meg, hogy ki rosszhiszemű, és mikor alaptalan egy jogorvoslati kérelem? Hiszen általában mindenki a jogosnak vélt igazságát keresi. Az etikai kódex célja ugyanakkor helyes, még ha nem is különösebben kiforrott az anyag, ami többek között a szimbolikus jellegű ajándékra vonatkozó szakaszból is látszik” – tette hozzá.
„A törvény elég lenne”
Az Orvostechnikai Szövetség lapunknak eljuttatott álláspontja szerint „a közbeszerzések minden részletre kiterjedő és megfelelő jogi szabályozása elégséges garanciát kellene hogy nyújtson a közbeszerzési eljárások nem csak törvényes, de etikus lefolyatatására is”. A szövetség szerint önmagában egy etikai szabályozás nem jelenthet garanciát és kényszerítő erőt az összes résztvevő etikus viselkedésére különösen akkor, ha a szabályozás elfogadása önkéntes. Éppen ezért javasolják a közbeszerzések szabályozásának az egyes szakmák részvételével történő kibővítését és kiigazítását – az orvostechnikai eszközökre vonatkozó közbeszerzési jogszabályok például nem tartalmazzák a konszignációs, bizományosi alapon működő raktárak szabályozását. Ha ez meglesz, a szövetség szerint nem feltétlenül kellene külön kódex.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.