BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az ÁSZ elégedett a nemzeti parkok gazdálkodásával

A 2011. évi költségvetés végrehajtásához kapcsolódó ellenőrzés célja a nemzeti park igazgatóságok feladatellátása eredményességének, hatékonyságának, valamint a kezelésükben lévő vagyonelemek hasznosításának értékelése volt. A helyszíni ellenőrzés négy igazgatóságra, a Vidékfejlesztési Minisztériumra (minisztérium), és a 2007-2011. évekre terjedt ki.

A helyszínen ellenőrzött igazgatóságok éves természetvédelmi vagyonkezelési tervei, illetve két igazgatóság hosszú távú természetvédelmi vagyonkezelési programjai az előírásoktól eltérően, hiányos tartalommal készültek. Az igazgatóságok éves jelentéseikben a természetvédelmi kezelési, vagyonkezelési eredményeikről beszámoltak a minisztériumnak, de a megkötött haszonbérleti szerződések természetvédelmi kezelési gyakorlatának és ellenőrzésének eredményeit a jelentések nem tartalmazták. Így a tervekhez mért eltérések értékelése sem történt meg. A feladatellátás eredményességének javítását nem segítette, hogy a beszámolókban a tervektől való eltérések és azok indoklásai nem jelentek meg. A minisztérium az igazgatóságok együttes tevékenységét – a haszonbérlettel történő hasznosítás kivételével – az éves jelentések alapján értékelte, igazgatóságonkénti értékelés nem készült. 

Az igazgatóságok természetvédelmi kezelési feladatellátása ugyanakkor alkalmas volt a természetvédelmi célok teljesítésére. Az igazgatóságok vagyonkezelésében lévő vagyon értéke 2007-ről 2011-re 21,1 százalékkal, a vagyonkezelt terület kiterjedése 289 354,6 hektárra nőtt. Ezen belül a saját használatban hasznosított területek aránya 41,5 százalékról 46,2 százalékra emelkedett. Az élőhely-rehabilitációval és rekonstrukcióval érintett területek száma tizenháromszorosára, azok kiterjedése nyolcszorosára nőtt. Ezáltal természetvédelmi vagyonkezelési tevékenységük eredményes volt. A helyszínen ellenőrzött igazgatóságoknál a területek vagyonkezelésbe adása a tulajdonosi joggyakorlóval folytatott egyeztetések miatt elhúzódott. Emiatt a vagyonkezelési szerződéseikben nem szerepelt az általuk ténylegesen kezelt ingatlanok területének 5,3 százaléka. Az ingatlan nyilvántartás és a használat szerinti művelési ág két igazgatóságnál több mint 10 ezer hektár területtel eltért. 

A 2007. évről a 2011. évre az igazgatóságok által haszonbérbe adott területeken az egy hektárra jutó bérleti díj 9173,5 Ft-ra (85,6 százalék-kal) nőtt. Ezáltal a használatba adott területek hasznosítása hatékonyabbá vált, azonban a bérleti díjak értéke az egy hektárra jutó területalapú támogatások éves értékéhez képest alacsony volt (2011-ben 20,7 százalék). A helyszínen ellenőrzött igazgatóságok a haszonbérleti szerződések megkötésénél a bérleti díj meghatározására pontos szabályokat nem alakítottak ki. A természeti területek használatba adásánál a hirdetmények nem biztosították az átláthatóságot, a széles nyilvánosságot. 

A helyszínen ellenőrzött igazgatóságok természetvédelmi vagyonkezelési terveiben foglalt feladataik teljesítéséhez a pénzügyi eszközök rendelkezésre álltak. A források felhasználása a céloknak megfelelő és eredményes volt, mert az igazgatóságok a rendelkezésükre álló költségvetési forrásokból és a saját bevételeikből a tervezett alapfeladataikat teljesítették.

A helyszínen ellenőrzött igazgatóságok 2011. évi beszámolói azok vagyoni, pénzügyi helyzetéről megbízható és valós képet mutattak. Az ellenőrzött igazgatóságok zárszámadási beszámolójában lényeges hiba, azok gazdálkodásában lényeges szabályszerűségi hiba nem volt.

Javaslatok

A vidékfejlesztési miniszternek javasolták, hogy határozza meg az igazgatóságok természetvédelmi célok teljesítéséhez kapcsolódó konkrét feladatait, a velük szemben támasztott követelményeket és ennek ismeretében alakítsa ki költségvetési keretszámaikat. 

A helyszínen ellenőrzött nemzeti park igazgatóságok vezetőinek javasolják, hogy vizsgálják meg a kezelésükben lévő területek hasznosítását megelőzően a saját használathoz, illetve a használatba adáshoz kapcsolódó teljes körű kiadások, valamint várható bevételek arányát és ezek eredményeinek ismeretében döntsenek a bérbeadásról. Emellett kérik, hogy intézkedjenek a haszonbérleti szerződés keretében hasznosítandó területek szélesebb körben történő meghirdetésére az átláthatóság érvényesítése, a verseny növelése érdekében.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.