Az Alkotmánybíróság (Ab) december 28-án kihirdetett határozatában azt állapította meg, hogy az Országgyűlés túllépett a jogalkotási felhatalmazásán, amikor az alaptörvény átmeneti rendelkezései közé olyanokat is beiktatott, amelyek hosszabb távra szóló, általános szabályokat tartalmaznak. A kifogásolt rendelkezéseket – köztük az előzetes választási regisztrációra vonatkozókat – e formai hiányosságok miatt megsemmisítette.
December 19-én megsemmisítették a jogi segítségnyújtásról szóló törvénynek azt a rendelkezését is, amely kizárta, hogy a rászorulók alkotmányjogipanasz-eljárásban jogi tanácsot, képviseletet kaphassanak.
Két nappal korábban az Ab a családvédelmi törvény egyes, az öröklési szabályokkal, valamint a család fogalmával összefüggő rendelkezéseit törölte el. Túlságosan szűkre szabták ugyanis a család fogalmát, amikor azt egy férfi és egy nő házasságára, az egyenesági rokoni kapcsolatra vagy családba befogadó gyámságra épülő kapcsolatrendszerként határozta meg.
Még ebben a hónapban szintén el lett törölve az a jogszabály, mely szerint bármely, akár minimális jövedelemmel járó keresőtevékenység végzése esetén is kizárja a rehabilitációs ellátás folyósítását.
Novemberben alaptörvény-ellenesnek nyilvánították a közterület életvitelszerű lakhatásra való használatának szabálysértéssé minősítéséről szóló törvényi rendelkezést és azokat a jogszabályokat is, amelyek rendeletalkotási felhatalmazást adtak az önkormányzatoknak pénzbírsággal sújtható közösségellenes magatartások meghatározására, valamint a tulajdon elvonására lehetőséget adó elkobzás alkalmazására.
Az Alkotmánybíróság tavaly júliusban megállapította, hogy törvénysértő volt a bírák nyugdíjkorhatárának az általános nyugdíjkorhatárhoz (62 év) igazítása, mivel formai és tartalmi szempontból is sérti a bírói függetlenségből fakadó alkotmányos követelményeket.
Szintén júliusban törölték el a felsőoktatási hallgatói szerződéseket szabályozó rendelkezéseket. Az Ab júniusban élt először azzal a lehetőséggel, hogy egy törvényi rendelkezés hatálybalépését felfüggesztheti. Ez történt a családvédelmi törvény törvényes öröklésről szóló rendelkezésével. A Ptk. öröklési rendje szerint a bejegyzett élettárs egyértelműen a házastárssal azonos szinten örököl, addig a családvédelmi törvény normaszövege ezzel ellentétben „elsősorban” a rokonok és a házastárs öröklésére utal, és ezzel súlyos bizonytalanságot okoz. 2011 december 19-én az Ab megsemmisítette teljes egészében az új egyház törvényt közjogi érvénytelenség miatt.
A probléma itt az egyházi jogállás megszerzésének szabályozásával volt, mivel korábban kétharmados parlamenti döntéstől tették azt függővé, míg egy elfogadott módosítással a nyilvántartásba vételről bíróság döntött volna. Ugyan ezen a napon közölték, hogy a büntetőeljárási törvény, valamint a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló és a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvényt több elemét is alkotmányellenesnek találták. A büntetőeljárási törvényben kifogásolták , hogy egyes ügyekben az a bíróság járt volna el, ahol az ügyész vádat emel. Alkotmányellenes továbbá a tanú adatai zárt kezelésének mérlegeléstől függő elrendelése, a 120 óráig tartó őrizet, s az, hogy az őrizet első 48 órájában a védővel való kapcsolatfelvételt jogorvoslat nélkül megtilthatják.
A médiaszabályozásban a testület szerint az írott sajtó esetében alkotmányellenesen szabta meg a médiahatóság által számon kérhető előírások körét. Az újságírók információforrásainak védelmére vonatkozó szabályozás is elvérzett.
2011 végén a guberálást szabálysértéssé minősítését is alaptörvénybe ütközőnek minősítették, amit például egy kaposvári rendeletet tett meg. Még 2011. februárjában az alaptörvénybe ütközőnek találták a kormánytisztviselők jogállásáról szóló törvénynek azt a szabályát, amely a munkáltató számára lehetővé teszi a kormánytisztviselő indokolás nélküli felmentését.
2010 decemberében alkotmányellenesnek találták az országgyűlési egyéni választókerületek szabályozását, ezért a testület 2011. december 31-i határidővel megsemmisítette az egyéni választókerületeket meghatározó 1990-es minisztertanácsi rendeletet. Az Alkotmánybíróság egyik első nagy fajsúlyú döntése a jelenlegi Orbán-kormány idején 2010. októberében az volt, hogy eltörölték a 98 százalékos különadóról szóló törvényt, mivel visszaható hatállyal nemcsak a jó erkölcsbe ütköző módon juttatott jövedelmekre vonatkozik, hanem olyanokra is, amelyek törvényi előírás alapján, alanyi jogon járnak.
Az alkotmánybírósági döntés után a Fidesz alkotmánymódosítással vonta el az ilyen ügyekben a testület hatáskörét. A kétharmados kormánytöbbség kimondta, hogy az adótörvények alkotmányossági felülvizsgálata kizárólag egyes alapjogok, ezek között az emberi méltóság védelméhez való jog szempontjából végezhető el. Így a 98 százalékos különadóról szóló törvényt több módosítással újra beterjesztették a parlamentnek. Az Alkotmánybíróság azonban 2011. májusában visszaható hatállyal megsemmisítette a 98 százalékos különadóról szóló törvénynek azt a szabályát, amely szerint a különadót a 2005. január 1-jét követően megszerzett jövedelmekre kell alkalmazni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.