Az Európai Unió Bírósága minden ellenkező értelmezés ellenére jogszabályokat alkalmaz, még akkor is, ha ennek során széleskörűen mérlegelhet. Ilyenkor pedig nincs tekintettel a politikusok véleményére, a pálinkaügy számukra nem más, mint jövedéki adó-, a magyar cafetéria-rendszer pedig versenyjogi kérdés.
Ezen ügyek mögött valójában nem az a – jól kommunikálható – szándék áll, miszerint az unió be kívánná tiltani a házi pálinkafőzést vagy a cafetériát. Az ügyek kiváltója mindkét esetben az, hogy Magyarország a korábban vállalt kötelezettségeit megszegte, az Európai Bizottság pedig ezt nem nézte tétlenül, annak ellenére, hogy ebből az uniónak egyébként bevétele nem származik.
A pálinka esetében előrelátható volt a pervesztesség, Magyarország ugyanis az uniós csatlakozásakor vállalta, hogy legalább egy meghatározott – egyébként kedvezményes – mértékű jövedéki adót vet ki a szeszes italokra. Ha később ennél mégis kevesebbet (nullát) vet ki, úgy ezzel megsérti a csatlakozási szerződést, függetlenül attól, hogy történelmi okokra hivatkozva éppen a pálinka, vagy a whisky házi főzését teszi adómentessé. Nem elvetendő emiatt az osztrák példa, amely megengedi az otthoni pálinkafőzést, azzal a feltétellel, hogy meg kell fizetni utána az adót. Ilyen is lehet egy sikeres „szabadságharc”.
Hasonlóképpen, a cafetéria-rendszer miatti eljárás sem az Erzsébet-utalvány megszüntetését célozza, sokkal inkább egy 30 nap alatt államosított piac újranyitását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.