A környezetismeret 5.,6. osztályos valamint a matematika 9., 10. osztályos kísérleti tankönyveknél a jelenleg létező tankönyvek között több jobb is van – derül ki Tél Tamás fizikus egy leveléből, amelyet az Eötvös Loránd Fizikai Társulat honlapján tett közzé. Az akadémikust az MTA delegálta a kormányzat által létrehozott Nemzeti Tankönyvtanácsba szakértőként (rajta kívül még egy ilyen volt), hogy bírálják el az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által 4,6 milliárd forintért megalkotott kísérleti tankönyveket, amelyeket az intézményfenntartó KLIK ajánlati listáján még elkészültük előtt meg kellett rendelni az iskoláknak.
Tél kifejtette, hogy a Nemzeti Tankönyvtanács legutóbbi ülésére világossá vált, hogy a legfontosabb kérdés az, egy kísérleti könyv nem lehet-e esetleg rosszabb, mint a jelenlegi legjobb tankönyvek. Ha ugyanis így van, akkor a kísérleti könyv egy jobbat fog kiszorítani a közoktatásból. Az akadémikus szerint a szakismeret 9., 10. osztályos könyv természetismeret fejezete olyan bonyolult nyelvezetet használ, hogy a fejezet az adott korosztály számára az adott iskolatípusban tankönyvi használatra teljesen alkalmatlan. Sajnálatát fejezte ki, hogy ezek a kísérleti könyvek mind támogatásra kerülnek. A jelen állapotbeli ajánlás felelősségében nem kívánt osztozni, ezért a tankönyvtanácsbeli tagságáról lemondott.
Tél egy másik korábbi levelében azt is közölte, hogy március eleje óta látogatta a nemzeti Tankönyvtanács üléseit. Az OFI munkatársai itt arra készítették fel őket, hogy mintegy 50 úgynevezett kísérleti tankönyv és munkafüzet készül, s ezeket majd gyorsan véleményezni. A Tanácsnak kellett ajánlást tenni Balog Zoltán miniszternek, hogy alkalmas-e kipróbálásra, most szeptembertől egy évig. Ezekből lehetnek majd keménykötésű legalább 5 évre szóló tartós tankönyvek.
Az akadémikus már márciusban kifejtette, hogy ezt a munkát csak úgy ezt elképzelni, hogy nem egyéni véleményt ad, hanem keresi a szakmai szervezeteikkel a kapcsolatot, s annak alapján teszek majd javaslatot a Tanácsnak. Erre azt közölték vele, hogy ennek nincs semmi akadálya, és az április elejei ülésen ígéretet kaptak arra, hogy a könyveket pdf formájában kapjuk meg. Már akkor világos volt, hogy kevés idő lesz, mert csak május vége és június 16 között lesznek náluk a könyvek, de így abban reménykedett, hogy több kollégának is el tudják küldeni.
Tél Tamás felkereste az Eötvös Társulat Elnökségét, és kérte, szervezzék meg, kihez, melyik kísérleti tankönyv kerüljön, melyre elvállalták a közvetítői feladatot.
„Nagy meglepetésként éltük meg, hogy a június 2.-i ülésen csakis nyomtatott formában jelentek meg könyvek, és minden tanácstagnak egyetlen példány jutott" – írta Tél a nyílt levelében. Kérte, hogy néhány vidéki kollégának küldjön ki az OFI egy-egy példányt. Június 10-e körül írtak vissza neki, hogy Tél adja meg az email címüket, hogy titoktartási fogadalmat kérjenek tőlük. Ezt megadta, de később az OFI azt üzente, hogy mégsem tudja eljuttatni a könyveket. „Ezúton is elnézést kérek a kollégáktól az OFI ilyenfajta ügyintézése miatt, és köszönöm, hogy készen álltak a segítségre" – közölte az akadémikus.
A fizikus azt is közölte, hogy a vegyes összetételű tanács előtt az OFI mindig azzal érvel, hogy a tankönyvekről szóló döntés egyszerű, hiszen csakis az a kérdés, a kipróbálás elindulhat-e. Utána minden könyvet több tíz iskolában próbálnak ki önkéntes tanárok, s azoktól annyi kritikai megjegyzés érkezik majd, hogy a könyvek minősége jelentősen javulni fog. Tél Tamás szerint a sok megjegyzés az apró hibákat nyilván korrigálni fogja, de koncepcionális hibákat nem, mert kicsi az esély arra, hogy több bíráló is ugyanazon koncepcióbeli hiányosságra hívja fel a figyelmet. „A Tanácsnak fő feladata ezért elsősorban az, hogy a koncepcionálisan hibás könyveket szűrje ki. Sajnos úgy tűnik, ezzel kevés tanácstagot sikerült meggyőznöm" – hangoztatta a Tanácsot azóta már elhagyó akadémikus.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.