Kárpáti Andrea, az ELTE Neveléstudományi Tanszék egyetemi docense, közoktatási szakértő harminc éve kutatja a digitális oktatás hazai helyzetét. Szerinte attól még, hogy a diákok nagyon jól tájékozódnak a virtuális világban, szeretik megfogni, birtokolni a taneszközeiket és a jól kezelhető tankönyveket. Az elektronikus taneszközökre, rövid távon, így inkább az oktatás kiegészítőiként érdemes gondolni hazánkban.
„Feladatlapok, tesztgyűjtemények, hangkollekciók formájában az már mindennapos, hogy a tanárok digitális lehetőségekkel bővítik a tanórai munkát – mondta Kárpáti Andrea. – Ez fantasztikus érték, hiszen egész múzeumokat, modern laboratóriumokat segít akár egy kis faluba is „eljuttatni”. Láttam olyan rajzórát, ahol fényképeztek, rajzoltak és több száz szemléltető képet töltöttek le a gyerekek tabletek segítségével, lenyűgöző volt. Olyan mélységű és minőségű együttműködésre adott lehetőséget, amire a nyomtatott könyvek korában gondolni sem lehetett. Ebben tehát jól haladunk. Az uniós mérések szerint is a középmezőnyben vagyunk és a törekvők közé tartozunk. Ezen nincs is mit csodálkozni, a magyar pedagógusok többsége elég fiatal ahhoz, hogy természetesen és kreatívan kezelje ezeket a lehetőségeket. Elektronikus tankönyv egyelőre kevés van még a hazai piacon. Az ugyanis rövid távon nem reális, hogy a diákok az otthoni készüléshez és a tanórai munkára is csak azt használják, gazdasági okai vannak ennek, ez még a nálunk sokkal gazdagabb országokban sem elterjedt.”
A legtöbb digitális tartalmat Dél Koreában és Szingapúrban használják az oktatásban a világon, de ott sem mondtak le teljesen a tankönyvekről. Bár növekszik az igény az interaktív, összekapcsolt e-könyvek iránt, ezek inkább csak abban tökéletesítik az oktatást, hogy segítségükkel a tanár és a diák közös munkájával, új, kreatív műveket hozzanak létre egyénre szabottan és az érdeklődési szintnek megfelelően. Két olyan digitális újítás is van azonban hazánkban, amire büszkék lehetünk. Az egyik a eLEMÉR, ami az informatikai eszközök és digitális pedagógiai módszerek használatát méri, a másik az eDIA, ami pedig egy online kompetencia-alapú mérőrendszer, ami a legújabb tesztekhez segít bármelyik iskolában hozzáférni. Ezek mindegyike világszínvonalú és minden nemzetközi szakmai konferencián hatalmas érdeklődés övezi.
Vadonatúj tankönyvek és mindennapos testnevelés
A tanév egyik újdonságát jelentik a kísérleti tankönyvek, 1501 iskolában kezdenek el tanítani ilyen kiadványokból. A megújuló tankönyvek többségét önköltségi áron - kötetenként 350-400 forintért -, a szakiskolai kísérleti közismereti tankönyveket pedig térítésmentesen biztosítja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) a diákoknak. Az OFI korábbi közlése szerint a megújuló tankönyvellátás már idén több mint másfél milliárd forint megtakarítást eredményezett, amelyből félmilliárd forint a családok pénztárcájában maradt, egymilliárd forinttal pedig a költségvetés kiadásai csökkennek. A most induló tanévben a gyerekek 60 százaléka jut hozzá ingyenesen a könyvekhez, köztük az első és második osztályosok, a nagycsaládosok gyermekei, valamint a szociálisan rászorulók.
Összességében körülbelül 20 százalékkal kerülnek kevesebbe a kiadványok és egy átlagos tankönyvcsomagért 11 ezer forintot kell fizetni.
A kísérleti tankönyvek mellett szeptembertől már az 1-2., 5-6., illetve 9-10. évfolyamon kell az új kerettantervek szerint tanítani. Az új tanévben az 1-3., az 5-7., illetve a 9-11. osztályban lesz kötelező a mindennapos testnevelés, amiből két óra diáksportköri tevékenységgel, versenyszerű sportolással váltható ki, akkor ha a diák rendelkezik egyesületi tagsággal, vagy amatőr sportolókkal kötött szerződéssel.
Összességében körülbelül 20 százalékkal kerülnek kevesebbe a kiadványok és egy átlagos tankönyvcsomagért 11 ezer forintot kell fizetni.
A kísérleti tankönyvek mellett szeptembertől már az 1-2., 5-6., illetve 9-10. évfolyamon kell az új kerettantervek szerint tanítani. Az új tanévben az 1-3., az 5-7., illetve a 9-11. osztályban lesz kötelező a mindennapos testnevelés, amiből két óra diáksportköri tevékenységgel, versenyszerű sportolással váltható ki, akkor ha a diák rendelkezik egyesületi tagsággal, vagy amatőr sportolókkal kötött szerződéssel. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.