BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most már megnézhetik a rendelésnél még ismeretlen tankönyveket a tanárok

Az interneten elérhetőek a 2014/15-ös tanévtől 1501 iskolában használt kísérleti tankönyvek – közölte az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI).

Szeptembertől 27 megújuló tankönyv, valamint 21 munkafüzet és 2 szöveggyűjtemény, összesen 50 könyv (62 kötet) jelenik meg az általános iskolák 1., 2., 5., 6. és a középiskolák 9., 10. évfolyama számára. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából a kísérleti tankönyveket és taneszközöket az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) készítette el, erre 4,6 milliárd forintos uniós forrást biztosítottak.

A kísérleti tankönyveket a Klik fenntartása alatt álló iskoláknak még tavaszal nem a korábbi hivatalos tankönyvlistából (amelyre költséges eljárással öt évre akkreditálták az állam által jóváhagyva), hanem az állami intézményfenntartó ajánlott listájáról kellett megrendelniük az oktatási intézményeknek. A rendelés idején még egyetlen egy kísérleti tankönyv sem volt készen, ami alapján a rendelést leadhatták volna elvileg a pedagósuk. A tankönyvek 62 kötete letölthető pdf formátumban a mai naptól az OFI weboldalán, így a pedagógusok, a diákok és a szülők egy hónappal az iskolakezdés előtt ismerkedhetnek meg az új tankönyvekkel.

A tankönyveket ősztől 126 iskola és 966 pedagógus fogja úgy használni, hogy dokumentált tapasztalatai beépülhessenek majd a fejlesztés további folyamatába. A kísérleti tankönyvek nyomdai munkálatai befejeződtek, a kötetek a Könyvtárellátó (Kello) raktáraiból jutnak el az iskolákba.
Az OFI szerint a kísérleti tankönyvek fejlesztésénél hangsúlyos a tudományos és tanárképző intézmények (egyetemek), valamint a gyakorló pedagógusok osztálytermi tapasztalatainak felhasználása is. Az új taneszközök a korszerű, tanulóközpontú oktatási elvre épülnek és a diákok kompetenciáinak fejlesztésére fókuszálnak. A megújuló tankönyvek sokszínűek, számos pedagógiai módszert vonultatnak fel, a legkorszerűbb pedagógiai metodikák felhasználásával készülnek.

A majdani végső változatok elkészítése a pedagógusok, a diákok és a szülők véleményének érdemi és meghatározó figyelembevételével történik a z OFI szerint. Ezért nevezi a jogszabály ezen könyveket kísérleti tankönyveknek. Az ilyen, kipróbáláson alapuló tankönyvfejlesztésre a piaci alapú tankönyvellátás korábban nem volt lehetőség.

Korábban több szülői szervezet is sérelmezte, hogy a gyerekeiken kísérletezik ki az új könyveket, amelyeket tavasszal még erős bírálatok értek.

A kísérleti tankönyveket elbíráló Nemzeti Tankönyvtanácsból kilépett egy MTA által delegált akadémikus. Tél Tamás fizikus szerint ugyanis egyes kísérleti tankönyveknél, például környezetismeret és matematika tantárgyakból a jelenleg létező tankönyvek között több jobb is van. Egyes szakismeret tankönyvek természetismeret fejezete pedig olyan bonyolult nyelvezetet használ, hogy a fejezet az adott korosztály számára az adott iskolatípusban tankönyvi használatra teljesen alkalmatlan.

Kojanitz László, az OFI szakmai vezetője korábban azt mondta, hogy "a száraz tananyag" helyett inspiráló környezet kialakítása volt a cél, figyelembe vették a korosztályokra jellemző szövegértési szintet, szókincset és tudást is, és a tanulási motivációt is szerették volna erősíteni. A tankönyvek felépítése, illetve a digitális tananyagok tanulóközpontúak, egy-egy téma után interaktív feladatok vannak, tehát az anyag leadása után rögtön mérhető a tudás. Az új kísérleti tankönyvek fejlesztésénél cél volt a gyerekek motivációjának erősítése a tanulásban, és az is, hogy segítséget nyújtsanak a pedagógusoknak az óra felépítéséhez.

Németh György tanszékvezető egyetemi tanár, aki a történelemkönyvek megírásában segédkezett, elmondta, a korábban általa olvasott tankönyvek "szamárságokkal, hibákkal vannak tele", ezeket a hibákat korrigálták.

A megújuló tankönyvek többségét önköltségi áron (kötetenként 350-400 forintért), a szakiskolai kísérleti közismereti tankönyveket pedig térítésmentesen biztosítja az OFI a diákoknak. Nemrég a köznevelésért felelős államtitkár, Czunyiné Bertalan Judit  azt mondta Debrecenben, hogy az ütemezés szerint halad a megújuló tankönyvek nyomdai előállítása, a kiszállítás pedig időben megkezdődik az iskolákhoz.

A Tankönyvesek Országos Szövetségének (TANOSZ) alelnöke korábban azt nyilatkozta lapunknak, hogy a„ tankönyvellátásban, terjesztésben, kiadásban volt egy nagyon jól működő, 20 év alatt kialakult rendszer, amit rendkívül durva módon einstandoltak". Romankovics András szerint előre látható volt, és az elmúlt tanév bizonyította, hogy az elmúlt 20 évben nem volt annyi tankönyvellátási zűrzavar, mint tavaly. Azt sejtik, hogy idén talán valamivel kevesebb, de meglehetősen sok gond lesz.

Más, nagyobb kiadók (amelyeket milliárdos nagyságrendű kár is érhetett)  azt mondták lapunknak, hogy tulajdonképpen már csak az alapítványi, egyházi, felsősoktatási intézmény által fenntartott iskolák rendelnek tőlük, ahol még ténylegesen szabad a tankönyvválasztás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.