BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átalakítás előtt a Klik

Már ebben a tanévben sor kerülhet a súlyos adósságokkal küzdő Klik működésének racionalizálására, decentralizációjára

„Nem volt teljes mértékű a költségek feltárása, az önkormányzatok most küldték be az adatokat” – mondta tegnap Rétvári Bence a parlamentben. Az Emmi parlamenti államtitkárát Hiller István kérdezte annak kapcsán, hogy finanszírozási problémák miatt a nyár végén 19,7 milliárdos kiegészítést kellett küldeni a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) büdzséjének hibás tervezése és a szakszerűtlen intézkedések miatt.

Rétvári szerint a pluszforrás azt is szolgálja, hogy tanulók felkészültségében csökkentsék a különbségeket (ezzel is indokolta a Klik létrehozását), illetve a felmerülő adósságoknak, a többletfeladatból adódó kifizetéseknek legyen fedezete.

Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár korábban azt nyilatkozta lapunknak, hogy miután a Klik tanév közben vette át az iskolák fenntartását felszínre kerültek a korábbi, többfenntartós rendszer problémái, menet közben emelkedett a pedagógusok bére is. Milliárdos nagyságrenddel tartoznak beszállítói és az önkormányzatoktól megörökölt számlák miatt is.

A Pedagógusok Szakszervezetének vezetője, Galló Istvánné szerint nem vett át jelentős adósságokat a Klik az államosításkor, de nem mérték fel, mennyibe fog kerülni a rendszer átalakítása. A korábban az önkormányzatok által térített bankszámlavezetési költségekkel 100 ezer tanárnak 2–7 milliárd forintos összeggel adósok. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet kilátásba helyezte, ha nem fizet a KLIK, októbertől perelnek.

Egy kormányzat által megrendelt átvilágításban Szabó Balázs miniszteri biztos szerint idén 50 milliárdosra is duzzadhat a jelenleg vezető nélküli Klik hiánya. Hoffmann Rózsa ezt lapunknak cáfolta, likviditási gondokat említett, amelyhez mindig megtalálják a megfelelő forrásokat. A korábbi államtikár sikertörténetnek nevezte a Klik létrehozását, de a napokban úgy nyilatkozott, hogy lehetetlen 198 tankerületet egy központból irányítani. Pokorni Zoltán, a Fidesz oktatáspolitikusa is többször bírálta a túlzott centralizációt az oktatásban, ártalmasnak nevezte az átláthatatlanságot, tervezhetetlenséget.

Pölöskei Gábornénak a jelentése is erősen kritizálta a Klik működését. Az államfő testvére a szakmai tanévnyitó értekezleten azt hangoztatta, hogy egy bonyolult, párhuzamosságokkal bíró rendszer mindig költségesebb, lassabb és áttekinthetetlenebb, ezért szükség van az egyszerűsítésére.
Czunyiné azt mondta lapunknak: a tanévben az első feladat az lesz, hogy az intézményfenntartásban, működtetésben létrehozzák az önálló döntésekre képes megyei középirányítási részt a decentralizáció érdekében.

Az átalakítások meggyorsítását segítheti, hogy Pölöskeinét a köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkárnak nevezték ki. A változások menete még nem ismert, de azt tudni lehet, hogy mintegy 500 szakképző intézet fenntartását januártól a nemzetgazdasági tárca veszi át.

Kinevezések: Felülvizsgáltatnák a szabályokat

Legutóbb Miskolcon, Kecskeméten, Püspökladányban és egy fővárosi zeneiskolában tiltakoztak az ellen, hogy egy olyan igazgatót neveztek ki, akit nem támogatott a tantestület. Miskolcon a Klik által kinevezett igazgató lemondott a botrány miatt, a kecskeméti külső pályázó visszalépett. A pedagógus szakszervezetek az igazgatói kinevezések szabályozásának felülvizsgálatát kezdeményezték. Érvénytelen pályázat esetén az igazgatóhelyettesnek kell ellátnia az igazgatói feladatokat, egy rendelet szerint viszont az ideiglenes vezetőnek is miniszteri megbízással kell rendelkeznie. A Klik az idei tanévre 458 intézményvezetői pályázatot írt ki, amelyekre 551 pályázati anyag érkezett, 336-an kaptak megbízást.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.