Több ponton is megváltozott a fogyasztóvédelemre vonatkozó, hazai szabályozás. Ezek némelyike olyan feladatot ír elő, amelyet a közszolgáltatást végző társaságok már évekkel ezelőtt teljesítettek is, ugyanakkor nem feltétlenül olyan formában és összetételben, ahogyan azt a most elfogadott törvénymódosítás előírja. Az érintett társaságoknak ugyanis ezentúl vagy külön honlapot kell fenntartaniuk ügyfeleik tájékoztatására, vagy a meglévő nyitóoldaláról közvetlenül elérhetővé, tárolhatóvá, mĄgjeleníthetővé és nyomtathatóvá tennie bizonyos, ingyen hozzáférhető adatokat.
Ilyen honlapok a hazai gyakorlatban évek óta léteznek, felépítésük azonban gyakran (külföldi) anyavállalatuk adott honlapjának szerkezeti és tartalmi felépítését követi. Ezzel együtt jellemzően megtalálhatók rajtuk a logikus helyükön a mostantól elvárt adatok, ha pedig nem, akkor hamarosan meg kell jelenniük.
Ezen adatok egyrészt a közszolgáltató neve, székhelye, telephelye és azok elérhetősége, a szolgáltatási terület földrajzi elhelyezkedése, az alkalmazott díjak, és a használatukkal kapcsolatos feltételek, szabályok, a tevékenységre vonatkozó, kötelező jogszabályok, mégpedig településenkénti bontásban. Szerepeltetni kell a panaszkezelésre vonatkozó információkat, feltüntetni az érintett fogyasztóvédelmi szerveket, békéltető testületeket és Ą fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek elérhetőségét vagy a hozzájuk vezető honlapokon lévő, közvetlen hivatkozásokat. Fel kell tüntetni az ügyfélszolgálatok elérhetőségét és a működésére vonatkozó információkat, a szolgáltató üzletszabályzatát, egyéb általános szerződési feltételeit.
A felsoroltak mindegyikére vonatkozik, hogy részletes tájékoztatást nyújtó részletességű adatokat kell közölni, a tarifákat például kategóriánkénti és településenkénti bontásban, az üzletszabályzatot pedig öt évre visszamenőleg.
Az érintett vállalkozásoknak fogyasztóvédelmi referenst is kell foglalkoztatniuk. A referensnek államilag elismert fogyasztóvédelmi szakképesítése, szakképzettséggel, vagy az iskolarendszeren kívüli hatósági jellegű képzésben szerzett, szakirányú bizonyítvánnyal kell rendelkeznie. (Többségük jelenleg is foglalkoztat, külső cég által képzett referenst.)
Referens alkalmazására kötelezett cég saját maga nem szervezhet ilyen képzést, aki pedig igen, arra megint csak részletes, új előírások vonatkoznak. Kell például megfelelő tananyaggal, tanulmányi és vizsgaszabályzattal, szükséges számú oktatóval és persze infrastruktúrával rendelkeznie.
Ezen tevékenységét be kell jelentenie a fogyasztóvédelmi hatóságnál, igazolva, hogy megfelel az oktatáshoz szükséges, előbb ismertetett, és még néhány feltételnek. A hatóság ellenőrzi a képzés és vizsgáztatás egész folyamatát.
Vevőokosítás a rezsiponton
A fogyasztóvédelmi rezsipont feladata a törvénymódosítás után az adott szolgáltatási terület fogyasztóinak tájékoztatása a jogszabályi előírásokról, a fogyasztók által kezdeményezhető hatósági eljárásokról, továbbá az igénybe vehető igényérvényesítési eszközökről. A rezsipontok a következő társaságokkal kapcsolatban lehet tájékozódni: villamosenergia-, földgáz-, távhő-, víziközmű-, hulladékgazdálkodó, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz-, kéményseprő, és a vezetékes PB-gázt értékesítő, és a PB-gáz tartályban vagy palackban forgalmazó közszolgáltatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.