Bár barátok, stratégiai partnerek, ráadásul a két elnök, Vlagyimir Putyin, illetve Hszi Csin-ping szoros kapcsolatban is áll egymással, de a vetélkedés Oroszország és Kína között – beleértve a két légierőt is – mégis folytatódik. Ennek pedig jelentős kihatása van az ukrajnai háborúra is, melyben az oroszországi légi fölény egyre erősödik. Utóbbi hadereje ugyanis idén kora ősszel újabb Szu–57-es, ötödik generációs, két hajtóműves gépeket, továbbá Szu–35S-es, többcélú vadászgépeket kapott. Ezzel 21 darab Szu–57-es és 120 darab Szu–35S-es gépük lehet hadrendbe állítva.
Hírek szerint az oroszországi Űr- és Légierő (VKSz) legkorszerűbb taktikai repülőgépeivel elsősorban a nyugati frontot, Ukrajnát, Fehéroroszországot erősítik, de egy részük ott marad nem messze a gyártótól, az Amur menti Komszomolszkban lévő, Jurij Gagarinról elnevezett (AnAAZ) repülőgépüzemtől, hogy a távol-keleti frontvonalat erősítse.
Hogy hol húzódik ez a front? Ennek a meghatározása politikailag meglehetően kényes feladat, és még kényesebbé válik, ha az amerikai elnökválasztás eredményét, Donald Trump győzelmét figyelembe vesszük. A (szoros kormányfelügyelet alatt működő) kínai szociális média Trump-pártisága sok mindent elárul, noha hivatalosan a Diaojütai, a Peking hatalmát jelképező palotaegyüttes igyekezett szigorúan semleges maradni a két amerikai elnökjelölt vetélkedésében. Nem könnyű tehát a válasz, miután a kérdés továbbra is ott lebeg: az orosz légierő szupergépei vajon a nagy stratégiai szövetséges, Kína felé biztosítják az oroszországi Távol-Keletet, vagy az ukrajnai konfliktusba beleszaladó Dél-Korea, esetleg Japán sakkban tartása a Szu–35-ösök és a Szu–57-esek ottani állomásoztatásának az oka?
Japán kül- és katonapolitikája ugyanis az utóbbi időben erősen tolódik jobbra. Feladják fokozatosan a korábban sziklaszilárdnak kikiáltott alapokat, a hadsereg mesterséges alulfejletten tartását, a katonai blokkokba való tartozás elutasítását. Tokió közeledik
A japán vezetés érti, hogy könnyen belesodródhat a Tajvan körüli kínai–amerikai szembenállásba, ami – akárcsak az ukrajnai konfliktus – akár nukleáris világháborúvá is dagadhat. És az egész így távolról sem csak Tajvanról szól. Többek között azért, mert ott van Peking, és annak kifejezett szándéka, hogy kizárólagosan az ő ellenőrzése alá tartozik a Dél-kínai tenger, a Paracel- és Spratly-szigetek, továbbá a sok száz korallzátony. Ha ezekhez hozzáadjuk a Dél-kínai tengeren való szabad hajózás (áruszállítás) jogát, a FONOP-ot (Freedom of Navigation), a Kína–Japán–Dél-Korea közötti feszültségforrást a Diaojü (Szenkaku) szigetcsoport körüli tulajdoni vita miatt, akkor összetettebb képet kaphatunk a helyzet súlyosságáról.
Az pedig csak hab a tortán, hogy Japán és Oroszország formailag a mai napig hadiállapotban áll egymással.
A Kurili-szigetlánc – annak négy legdélebbi szigete – a Moszkva és Tokió közötti feszültség oka, a békeszerződés megkötésének fő akadálya.
Figyelemre méltó ugyanakkor az oroszországi repülőgépipar szervezete is. Jól tükrözi ugyanis korunk fő ellentmondását, a kelet-nyugati erőviszonyok eltolódását, a globális Dél és a nyugati, angolszász államok vezette államcsoport közötti erőviszony-változást. Míg az Egyesült Államokban általában nagyvállalati szinten integrálják a hadiipari, és a hozzájuk közelálló civil, vagy kettős rendeltetésű berendezéseket gyártó vállalatokat (például ilyen a Boeing vagy a General Motors), Oroszországban ez a legfelső állami szinteken működő szervezet dolga. Amelyet úgy hívnak angolul, hogy Rostec (Rosztyeh). Utóbbi összefogja Oroszország csúcstechnológiai ágazatait, a katonaiakat és a polgáriakat is. A Rosztyeh vezetője, Szergej Csemezov az oroszországi hatalmi (politikai-gazdasági-katonai-nemzetbiztonsági) hierarchia legfontosabb tíz vezetője közé tartozik.
A Rosztyeh és tagszervezeteinek jelentősége a mai világban – amikor a Nyugat szankcióözönnel bünteti az ukrajnai támadóháborút folytató Oroszországot – tovább növekszik. Gyakorlatilag kulcsszerepet tölt be abban a gyökeres átalakulásban, melynek célja az önellátásra való áttérés, a Nyugattól való gazdasági, technológiai, pénzügyi függőség felszámolása.
Az OAK, az Egyesített Repülőgépipari Vállalat, amelybe a távol-keleti, Amur menti repülőgépgyár is beletartozik, szerves része a Rosztyehnek. És az OAK alkotja több más csúcsszervezettel – például az ODK-val – a szárazföldi nehézfegyverzetet gyártó céggel a Rosztyeh hadiipari részlegének a gerincét.
Kína, pontosabban a shenyangi repülőgépgyár viszont előrukkolt a J–35A ötödik generációs, többcélú vadászbombázóval, amit az oroszországi, szentpétervári Klimov tervezőiroda RD-93-as dupla hajtóműve motorizál. (A kínai gyártmányú, hasonló teljesítményű motort most fejlesztik ki). És szenzációs, hogy a Szu–57-es – amelyet a kínai katonai bloggerek rendszeresen kigúnyolnak a géptörzs állítólagos kezdetleges kidolgozása miatt – két példányban is jelen lesz a kínai katonai repülés legnagyobb seregszemléjén Zhuhaiban. Az egyik példány a várakozások szerint műrepül, a másik, statikus-bemutatós példányt azonban közelről is megtekinthetik a látogatók.
Zhuhaiban, a dél-kínai Makaóval gyakorlatilag egybeépült város Jinwan repülőterén tartandó seregszemlén a várakozások szerint bemutatják a kínai gyártmányú, érdekes típusjelet, J–35-öt kapott új, ötödik generációs többcélú vadászgépet. A típusjel azért figyelemre méltó, mert a J–35-öst együtt emlegetik az amerikai F–35-össel. És Zhuhai szokatlanul hosszú, 4120 méteres kifutópályáján a világ legnagyobb szállítógépei, így az egyik Szu–57-est hozó, az oroszországi légierő An–124-es gépei is landolni tudnak. Azaz
Kína bemutatja második ötödik generációs gépét, a J–20-as után a J–35-öst.
Azt nem tudni, hogy a drágább, a három kínai repülőgép-hordozóra le-felszálló J–35-öst, vagy az olcsóbb, a normál szárazföldi használatra tervezett J–35A-t mutatják be. Akárhogy is, Kína az Egyesült Államok mellett a második ország a világon, amely két különböző típusú ötödik generációs vadászgépet fejlesztett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.