Domokos László a 28 állami és 2 egyházi felsőoktatási intézményt érintő, azonos program alapján megvalósuló ellenőrzések megállapításait összegezve kiemelte: visszatérő és sorozatos hiányosságokat tapasztaltak a belső kontrollrendszerek területén, ami növekvő korrupciós veszélyeztetettséget és az azt mérsékelni képes vezetői döntések elmaradását mutatja.
Kitért arra is, hogy a pénzügyi egyensúly több intézménynél nem volt biztosított és jelentős szabálytalanságokat találtak a vagyongazdálkodás területén. Az intézmények felénél megsértették a közbeszerzési előírásokat, a hallgatói költségtérítéseket sokszor nem az államkincstárnál vezetett számlán kezelték. Általános hiányosság, hogy a térítési díjakat nem alapozták meg önköltségszámítással.
Az ÁSZ 40 jelzést küldött az illetékes hatóságoknak és ennek következtében 13 büntetőeljárás indult - közölte.
Domokos László kitért arra is, hogy a feltárt szabálytalanságok mértéke felveti a vezetői felelősség kérdését, és az ÁSZ 22 intézmény esetében 33 javaslatot tett az illetékes miniszternek a rektorok munkajogi felelősségének kivizsgálására. Csupán hat állami felsőoktatási intézményt (a Budapesti Gazdasági Főiskola, a Debreceni Egyetem, az ELTE, a Kecskeméti Főiskola, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és a Pannon Egyetem) nem érintett ilyen javaslat. 18 intézménynél 31 olyan javaslatot tettek, amelyek munkajogi felelősség kivizsgálására vonatkoztak. 12 intézménynél közbeszerzési jogorvoslati eljárást kezdeményeztek, s összesen kilencnél jogsértést állapított meg és szabott ki bírságot a Közbeszerzési Döntőbizottság 23,2 millió forint értékben.
Hiányosságokat tapasztaltak az ágazati irányítás és ellenőrzés területén is, és megállapították, hogy a minisztériumi fenntartói feladatokat részben látták el, a gazdálkodás ellenőrzését hiányosan végezték el, s voltak hiányosságok a vezetői kinevezések és értékelések területén is.
Jelezte: a 28 állami intézményből a Budapesti Gazdasági Főiskola, az ELTE, a Károly Róbert Főiskola, a Nyugat-magyarországi Egyetem és a Pannon Egyetem volt az, ahol nem kellett hatósághoz fordulni.
Domokos László szólt a sajtóhírekben megjelenő bónusz-rendszerszerről is, szerinte ez alapvetően hibás gyakorlat, mert nem az elért teljesítménytől és a rendszeres értékeléstől teszi függővé a juttatási rendszert. Példaként említette, volt olyan rektor, aki többmilliós fizetést kapott, de eközben az intézmény számára kimondottan előnytelen és kockázatos PPP-szerződést kötött, de előfordult a közbeszerzési előírások sorozatos megsértése is.
Az ÁSZ elnöke azon meggyőződésének adott hangot, hogy a felnövekvő generációkat oktató felsőoktatási intézményeknek mintaadó, példaértékű szervezeteknek kell lenniük. Össztársadalmi érdek, hogy szabályosan működjenek, szabályszerűen használják fel a rájuk bízott közpénzeket.
Jelezte: javaslataikat eljuttatták a felsőoktatási törvényt kidolgozó Emminek is. Kérdésre elmondta: a felügyeleti jogkört meg kell erősíteni, a szenátusok nem töltötték be szerepüket, a 2013 előtti rendszer fenntarthatatlan volt. A rektorok bár évente jelentettek, de sokszor nem valós adatokat. A nulla-tolerancia, ami elfogadható a területen - rögzítette az elnök. Hozzátette: az elmúlt hónapokban a kancellárok különös érdeklődést mutattak a jelentéseik iránt.
Közlése szerint május 15-én szakmai szemináriumot is szerveznek a felsőoktatási ágazat részvételével, ahol az összefoglaló elemzésüket nyilvánosságra hozzák.
Kisgergely István felügyeleti vezető ismertette az ELTE, a Debreceni Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem vizsgálatát, amelynél a fenntartói feladatot ellátó tárcát is górcső alá vették. Mint elmondta: egyik szenátus sem értékelte a rektor vezetői tevékenységét, a testületek a felsőoktatási törvényben előírt feladataikat nem szabályosan, vagy határidőn túl látták el. A PTE-nek egyik évben sem volt vagyongazdálkodási terve. A gazdálkodási jogkörök gyakorlása többségében szabálytalan volt, a térítési díjakat nem alapozták meg önköltségszámítással, s az intézmények megsértették a közbeszerzési előírásokat. Pécsett 8,2 milliárdos beszerzések ügyben 79 eljárás indult, s 16,2 milliós közbeszerzési bírságot szabott ki az illetékes hatóság.
Szatmári János projektvezető arról számolt be, 2014-ben negyedik alkalommal mérték fel a szervezeti integritást. Tavaly már 23 intézmény kapcsolódott be a folyamatba, s többi között megállapították: a korrupciós veszélyeztetettséget növelő tényezők szintje kiugróan magas volt. Fontos tényezőnek nevezte még, hogy minden felsőoktatási intézmény részesült uniós támogatásban, részt vett közbeszerzési eljárás előkészítésében. Kitért arra: erősíteni kell a kontrollt az etikai szabályzatok területén, a külső panaszkezelő-rendszert. Fontos kérdés az is, szabályozza-e az intézmény ajándékok, utaztatás, meghívások elfogadását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.