Egyelőre viszont könnyen bajba kerülhet a drónröptető. Legutóbb egy internetes újság, a 444 stábja röptetett drónt, amelyre kamerát is szereltek. A videoriport Felcsúton készült, többek között a Puskás Aréna felett. Mikor végeztek a felvétellel, rendőrök jelentek meg. Rövid közjáték után a légügyi szabályok megsértésére hivatkozva lefoglalták a drónt, és szabálysértési eljárást kezdeményeztek.
Lapunk a drónokkal kapcsolatos jogi helyzet ügyében megkereste az Explico tanácsadó céget. Ők kifejezetten olyan technikai ügyekkel foglalkoznak, ahol a klasszikus jogi tanácsadás véget ér. Mester Máté ügyvéd, az Explico vezető tanácsadója a konkrét drón-üggyel kapcsolatban elmondta, hogy „a tévhitek ellenére nehéz teljesen legálisan drónt reptetni, a legtöbb használat ma inkább a szürke vagy tiltott zónába sorolható. Jelenleg Magyarországon a drónok légijárműveknek minősülnek, amelyek üzemeltetőinek, ezek lehetnek cégek is, általános engedély kell a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól” – tette hozzá a szakember. „Emellett minden alkalommal eseti légtérhasználati engedélyre is szükség van, amit ráadásul 30 nappal előre kell igényelni. Az engedély kiadásához a kezelőnek legalább 50 órás repülési gyakorlattal kell rendelkeznie, de az például nem világos, hogy ez mit jelent és hol lehet legálisan megszerezni. Elvileg a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen létezik drón kezelő tanfolyam, de ez elsősorban elméleti képzés és nem elérhető bárki számára. Tehát ha valaki ma engedély nélkül drónt reptet, az hasonló ahhoz, mintha repülőt vezetne képesítés nélkül. A szabályozásnak ehhez hasonló anomáliákat kell még tisztáznia. A jelenlegi helyzet nem életszerű és gyakorlatilag kizárja a jogkövető magatartást” – tette hozzá az ügyvéd.
Hogy a tilosban reptető milyen bírságra számíthat azt csak találgatni lehet. Megnéztük a légiközlekedésről szóló 1995-ös tövényt, s eszerint a légiközlekedési bírság aklár 100 millió forint (!) is lehet. Igaz, ilyen hatalmas összeget aligha a néhány méter magasan repülő modellek esetén szabna ki a hatóság.
A szakértő a nemzetközi tapasztalatokról is beszámolt lapunknak. „A világon mindenhol az a fő kérdés, hogyan lehet a drónokat integrálni a légtérbe, ahol hagyományosan kialakult és erős szabályok vannak – magyarázta lapunknak Mester Máté. – A helyzet különlegességét az adja, hogy történelmi okokból a 150 kg felszálló tömeg alatti légijárművek szabályozása jelenleg nemzeti hatáskörben van, azaz nincsen egységes nemzetközi iránymutatás. Így a technológia terjedésével párhuzamosan egyre több országban merül fel a külön drónszabályozás gondolata. Az USA-ban például már idén végleges megoldás várható, az EU pedig szintén vizsgálja a külön szabályozás szükségességét. A teljes, határon átnyúló integrációt (150 m feletti működés, külön engedély nélkül, 150 kg alatt) pedig 2024–2028 között tervezi megvalósítani az unió.”
Úgy tűnik, hogy Magyarországon is van szándék a jogi keretek megalkotására, de továbbra sincs a témában átfogó szabályozás. „A profi felhasználók körében általánosan elfogadott vélemény szerint a drónok tömeges elterjedése esetén a fő veszélyt pont a nem megfelelő, nem elég körültekintő használat jelenti majd. Már most is jellemzően a balesetek 98-99 százaléka emberi hibára vagy a felelőtlen alkalmazásra vezethető vissza. Nem véletlen, hogy a szakemberek az automata repülés hívei. A szakma és drónipar szerint olyan szabályozásra lenne szükség, amely nem gördít akadályokat a cégek és az innovatív felhasználás elé, azonban számon kérhető és felelősségteljes repülésre ösztönöz” – hangsúlyozta a szakember.
Pilóta nélküli repülőeszköz
A drón általában valamilyen pilóta nélküli repülőeszközt jelent, de a pontos meghatározás a felhasználástól függ. A szabályok szerint a drónok egy része repülőmodell. De ha a drón alkalmas részben vagy teljesen önálló és valamilyen feladathoz kötődő repülés végrehajtására, vagy a fedélzetén adatrögzítésre, helymeghatározásra alkalmas eszköz van, akkor már pilóta nélküli légijárműről beszélünk. Míg a repülőmodelleket lakott területen kívül, de kijelölt helyen lehet egyszerű szabályok mentén reptetni, addig a pilóta nélküli légijárművekhez külön engedély és valamilyen képesítés kell.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.