Kedvet is csinált, meg nem is a Mars-utazáshoz Elon Musk, aki érdekes, néha mesebelinek tetsző víziókat és forgatókönyveket vázolt fel nagy érdeklődéssel várt kedd esti előadásán. A mexikói Guadalajarában folyó 67. Nemzetközi Űrhajózási Kongesszuson a Tesla elektronikus autógyártó és a SpaceX űrtechnikai cég alapító-tulajdonosaként ismert üzletember kifejtette: bár életét (azaz munkásságát) és jelenleg 8,6 milliárd dollárra tehető vagyonát a Mars meghódítására teszi fel, mégsem nem kívánkozik az első kiránduló járat fedélzetére, mert szeretné látni, ahogy felnőnek a gyermekei, mind az öten, s mert tudja, hogy az űrutazás kezdeti szakasza törvényszerűen rengeteg áldozattal jár. A régi korok nagy felfedezőinek kockázatvállalásához mérhető elhivatottság szükséges ahhoz, hogy valaki felszálljon az űrhajóra – vélekedett.
Az első kereskedelmi űrhajó szerinte száz vagy annál is több utassal a fedélzetén 2026 tájékán indulhat az emberiség jelenleg legvalószínűbb túlélési helyszíneként megnevezett vörös bolygóra. Számításai alapján a jegy 200 ezer dollárba kerülne, de a technológia fejlődésével hamar felére csökkenhetne. A finanszírozásban Musk számít a magántőke bevonására, közösségi gyűjtésre és kormányzati együttműködésre is. A Bloombergnek nyilatkozók szakértők hiányolták a projektfinanszírozás részleteit, viszont bőséggel kaptak információt a technikai megvalósításhoz szükséget háttér kiépítéséről. A lényeges eszközök újrahasznosítása döntő momentum, hihetetlenül le tudja csökkenteni a transzport költségeit. Ebben a SpaceX úttörő szerepet játszik. Az egyik kulcstényező, az űrhajót pályájára küldő, majd a Földre visszatérő és újra felhasználható rakéta ma már létezik, Muskék Falcon 9-ese már többször is felvitt és pályára állított kereskedelmi műholdakat. Igaz, a Földet érés során már több a példánya is rommá vált.
A leendő marsi járat hordozórakétája azonban nem a Falcon 9-es kategóriája, hanem annak hatalmasra „felpumpált” változata, amely mostani kilenccel szemben 42 Raptor hajtómű erejével repítené az égbe a Cape Canaveral-i kilövő állomásról a száz utasát szállító űrhajót. A Föld körüli pályán keringő űrhajóhoz ezután többször felszállna egy tankolóegységgel felszerelt rakéta, majd miután feltöltötte az utazáshoz szükséges üzemanyaggal, az űrhajó – amelyet irodalmi példára hivatkozva az Aranyszív nevet viselné - elstartolhat a Mars felé. Az út a két bolygó egymás közti aktuális távolságától függően 80-130 föld napot venne igénybe. A visszaúthoz az üzemanyagot a Marsra telepített gyárak szolgáltatnák, de nyilván amíg ez nem biztosított, addig a retúrra elegendő üzemanyaggal kell repülni. Hajtóanyagként metánt lehetne felhasználni Musk szerint, egyrészt azért, mert könnyen előállítható, másrészt pedig azért a Marson is rendelkezésre áll.
Az innováció iránt már-már mániákusan elkötelezett üzletember a marsi űrjárat technikai kivitelezését tartja feladatának, azzal csak érintőlegesen foglalkozik, hogy az emberiség miként lakja be a bolygót, teremti meg magának a stabil életkörülményeket. Úgy véli, a Földtől független, teljes önellátásra berendezkedett első kolóniákról fél-egy évszázad múlva beszélhetünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.