BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyengén nyitotta az évet a brit gazdaság

Londonban megkezdődött az egyeztetés a Brexit utáni átmeneti időszakról, miközben a statisztikák szerint a brit gazdaság máris egyre jobban megsínyli a kilépést.

A brit gazdaság jelentősen lelassult januárban. Az IHS Markit pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport és a brit gazdasági ágazatok beszerzési aktivitását mérő intézet (CIPS) közös felmérése szerint a GDP 80 százalékát előállító szolgáltatási szektor beszerzésimenedzser-indexe (BMI) a decemberben mért 54,2-ről 53 pontra süllyedt. Ez jóval elmarad az 54,1 pontos elemzői várakozásoktól, és 16 havi mélypontot jelent. Az eredmény a Reuters szerint kétségessé teszi, hogy a Bank of England a közeljövőben ismét emeljen az irányadó kamatlábon.

Davis és Barnier égi jelre vár
Forrás: AFP

Az IHS Markit becslése szerint a szektor aktivitási mutatója 0,3 százaléknál is lassúbb negyedéves összevetésű GDP-növekedési ütemre utal. Miután a vártnál rosszabbak lettek a múlt héten nyilvánosságra hozott indexek a feldolgozó- és az építőiparban is, úgy tűnik, hogy a világ 6. legnagyobb gazdaságának növekedése januárban volt a leglassabb, közvetlenül a 2016-os Brexit-népszavazás óta, és a 2018 első negyedévi bővülés el fog maradni a 2017 utolsó három hónapjában elért 0,4-0,5 százalékostól. A brit vállalatok a lejárt szerződések meg nem hosszabbítását, a rossz időjárást, a megrendelők elvesztését és az Európai Unióból való kilépés körüli bizonytalanságokat okolják a januári rossz eredményekért.

A visszaesés elérte az autóipart is: az új személygépkocsik eladása 6,3 százalékkal esett vissza januárban. Elsősorban a dízelek iránt csappant meg a kereslet, éves szinten 25,6 százalékkal zuhantak az eladások a típus légszennyezése miatt. A benzines autók eladása viszont 8,5 százalékkal emelkedett – számolt be hétfőn a gyártók és kereskedők szövetsége. A szervezet vezérigazgatója aggasztónak tartja a dízelek iránti kereslet visszaesését, mert a jelek szerint a potenciális vevők nem térnek át helyettük alternatív technológiát használó járművekre. „Inkább megtartják a régi autókat” – mondta a Reutersnek Mike Hawes.

A Brexitet követő átmeneti időszakról a héten kezdődnek meg a tárgyalások, ezeket készítette elő tegnap Londonban Michel Barnier, az Európai Bizottság főtárgyalója, aki brit partnerével, David Davis-szel és Theresa May kormányfővel találkozott. A megbeszélés célja May szóvivője szerint az volt, hogy „leltárt készítsenek” az újabb forduló előtt. Davis „konstruktívnak” minősítette a megbeszélést, és meggyőződését fejezte ki, hogy márciusig megállapodhatnak az átmenetről. Barnier közölte, hogy az EU addigra kidolgozza a majdani kereskedelmi együttműködésre vonatkozó irányelveket, Nagy-Britannia pedig tisztázhatja, pontosan mit akar.

A Brexit-tárgyalások kimenetelétől függ többek közt Nagy-Britannia hitelbesorolása is: a Standard & Poor’s hétfői közleményében figyelmeztetett, hogy az ország további leminősítésekre számíthat „rendezetlen”, vagyis megállapodás nélküli kilépés esetén. Az S&P két fokozattal, AA kategóriába minősítette le Nagy-Britanniát a Brexit-népszavazás után negatív kilátás mellett, és legközelebb áprilisban értékeli az országot.

Wales aggódik az acéliparért

A walesi acélipar „eltűnhet”, ha Nagy-Britannia elhagyja az egységes európai piacot, és szabadkereskedelmi megállapodást köt Kínával – figyelmeztetett Carwyn Jones első miniszter, miután kormányzata nyilvánosságra hozott egy jelentést a Brexit hatásairól. Eszerint a walesi gazdaság 8-10 százalékkal fog zsugorodni,

ha a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai lépnek életbe.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.