A brit gazdaság jelentősen lelassult januárban. Az IHS Markit pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport és a brit gazdasági ágazatok beszerzési aktivitását mérő intézet (CIPS) közös felmérése szerint a GDP 80 százalékát előállító szolgáltatási szektor beszerzésimenedzser-indexe (BMI) a decemberben mért 54,2-ről 53 pontra süllyedt. Ez jóval elmarad az 54,1 pontos elemzői várakozásoktól, és 16 havi mélypontot jelent. Az eredmény a Reuters szerint kétségessé teszi, hogy a Bank of England a közeljövőben ismét emeljen az irányadó kamatlábon.
Az IHS Markit becslése szerint a szektor aktivitási mutatója 0,3 százaléknál is lassúbb negyedéves összevetésű GDP-növekedési ütemre utal. Miután a vártnál rosszabbak lettek a múlt héten nyilvánosságra hozott indexek a feldolgozó- és az építőiparban is, úgy tűnik, hogy a világ 6. legnagyobb gazdaságának növekedése januárban volt a leglassabb, közvetlenül a 2016-os Brexit-népszavazás óta, és a 2018 első negyedévi bővülés el fog maradni a 2017 utolsó három hónapjában elért 0,4-0,5 százalékostól. A brit vállalatok a lejárt szerződések meg nem hosszabbítását, a rossz időjárást, a megrendelők elvesztését és az Európai Unióból való kilépés körüli bizonytalanságokat okolják a januári rossz eredményekért.
A visszaesés elérte az autóipart is: az új személygépkocsik eladása 6,3 százalékkal esett vissza januárban. Elsősorban a dízelek iránt csappant meg a kereslet, éves szinten 25,6 százalékkal zuhantak az eladások a típus légszennyezése miatt. A benzines autók eladása viszont 8,5 százalékkal emelkedett – számolt be hétfőn a gyártók és kereskedők szövetsége. A szervezet vezérigazgatója aggasztónak tartja a dízelek iránti kereslet visszaesését, mert a jelek szerint a potenciális vevők nem térnek át helyettük alternatív technológiát használó járművekre. „Inkább megtartják a régi autókat” – mondta a Reutersnek Mike Hawes.
A Brexitet követő átmeneti időszakról a héten kezdődnek meg a tárgyalások, ezeket készítette elő tegnap Londonban Michel Barnier, az Európai Bizottság főtárgyalója, aki brit partnerével, David Davis-szel és Theresa May kormányfővel találkozott. A megbeszélés célja May szóvivője szerint az volt, hogy „leltárt készítsenek” az újabb forduló előtt. Davis „konstruktívnak” minősítette a megbeszélést, és meggyőződését fejezte ki, hogy márciusig megállapodhatnak az átmenetről. Barnier közölte, hogy az EU addigra kidolgozza a majdani kereskedelmi együttműködésre vonatkozó irányelveket, Nagy-Britannia pedig tisztázhatja, pontosan mit akar.
A Brexit-tárgyalások kimenetelétől függ többek közt Nagy-Britannia hitelbesorolása is: a Standard & Poor’s hétfői közleményében figyelmeztetett, hogy az ország további leminősítésekre számíthat „rendezetlen”, vagyis megállapodás nélküli kilépés esetén. Az S&P két fokozattal, AA kategóriába minősítette le Nagy-Britanniát a Brexit-népszavazás után negatív kilátás mellett, és legközelebb áprilisban értékeli az országot.
A walesi acélipar „eltűnhet”, ha Nagy-Britannia elhagyja az egységes európai piacot, és szabadkereskedelmi megállapodást köt Kínával – figyelmeztetett Carwyn Jones első miniszter, miután kormányzata nyilvánosságra hozott egy jelentést a Brexit hatásairól. Eszerint a walesi gazdaság 8-10 százalékkal fog zsugorodni,
ha a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai lépnek életbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.