A múzeumok szerepe megváltozott az elmúlt évtizedekben, régi tárgyak bemutatóhelyéből interaktív szórakoztató tudásbázissá változtak a nagyobb kiállítóhelyek, melyek önmagukban is sok pénzt termelnek, és a műkereskedelemmel is szoros kölcsönhatásban állnak.
A különböző múzeumi intézmények maguk is jelentős vásárlók a műtárgypiacon, emellett kiállítási és gyűjteményezési koncepciójukon keresztül is hatást gyakorolnak a gyűjtőkre, végső soron a műtárgyak árára.
A párizsi Louvre 2014 óta folyamatosan listavezető, 2017-ben 8,1 millióan nézték végig állandó kiállítását.
A második helyen szereplő pekingi Kanai Nemzeti Múzeum nemcsak új szereplő a toplistán, hanem 8,062 milliós látogatószámával megközelítette a párizsi múzeum eredményét.
A kínai múzeumi látogatószámok jól korrelálnak a műkereskedelem földrajzi megoszlásáról szóló adatokkal, amelyek szerint a globális műtárgypiacon forgalom tekintetében az Egyesült Államok után Kína fölzárkózott a második helyre.
Ellenben a múzeumi látogatók szempontjából helyet cseréltek, a New York-i Metropolitan múzeum 6,692 millió látogatóval a harmadik helyre szorult. Negyedik a Vatikáni Múzeum a maga 6,4 millió látogatójával, és az ötödik helyre csúszott vissza a londoni British Museum, amelynek kiállításai után 5,9 millió fő érdeklődött.
A 2017-es év adatai szerint az angol múzeumok összlátogatószáma is esett a korábbi évekhez képest. Magyarázatul három fő okot emlegetnek az angol múzeumi szektorban dolgozó szakemberek: a terrorizmustól való félelem a tavalyi merényletek után (London Bridge, Westminster Bridge, Manchester), a háztartások növekvő terhei és a kormányzati finanszírozás csökkenése.
A múzeumi jegyárak Angliában igen magasak, egy blockbuster kiállítás ára 2017-ben 24 és 30 font – 8600– 10 700 forint – között mozgott.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.