Az Országgyűlés honlapján olvasható, fideszes képviselők által kedden benyújtott törvényjavaslat indoklása szerint a módosítás elsődleges funkciója az,
hogy a választások lebonyolításával kapcsolatban felmerült nehézségeket kezelje,
a választópolgárok joggyakorlásának könnyítése és a szavazás megszervezésének kiszámíthatóvá tétele útján.
Az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló törvény módosításával az egyetemleges felelősségvállalás szabályainak változtatása mellett előírják, hogy az a párt, amely az előző országgyűlési választásokon folyósított állami kampánytámogatással nem számolt el, az nem tarthat igényt újabb kampánytámogatásra sem.
A választási eljárásról szóló törvényben módosítják az átjelentkezés határidejét.
Jelenleg a szavazást megelőző második napon meg kell érkeznie ennek a kérelemnek, ez a mostani javaslattal úgy változik, hogy a kérelemnek legkésőbb a szavazást megelőző negyedik napon kell megérkeznie a helyi választási irodához. A jövőben ekkor zárják le a névjegyzéket is.
A törvénymódosítás számos részletszabályt tartalmaz a szavazatszámláló bizottságokra, a választási bizottságok tagjainak összeférhetetlenségére. Lehetővé válik például, hogy több tagja legyen annak a szavazatszámláló bizottságnak, ahol ezt a mozgóurnás szavazók nagy száma indokolja.
Változik a mozgóurna iránti kérelem benyújtásának határideje is: a szavazás napján a jelenlegi 15 óra helyett 12 óráig lehet mozgóurnát igényelni.
Bevezetik a regisztráció megerősítését a külföldön élő, azaz magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgároknak. A központi névjegyzékben szereplő, a külképviseleten személyesen megjelenő és személyazonosságát igazoló választópolgár regisztrációját a külképviseleti választási iroda megerősíti.
Egyszerűsödik a névjegyzékkel kapcsolatos kérelmek benyújtása, csökken a megadandó személyes adatok köre. Elhagyják az „anyja nevét” mint azonosító adatot. A regisztrációs kérelmek és a szavazási iratok érvénytelenségének egyik jellemző oka eddig ugyanis az anyja nevének pontatlan megadása volt, mivel jellemzően nem a leánykori nevet adták meg a választók – indokoltak.
A javaslat elfogadása után választási plakáton impresszumot kell feltüntetni. Kivétel ez alól, ha a plakát által népszerűsített jelölő szervezet vagy a független jelölt neve, illetve a népszerűsített jelölt képmása a plakáton megjelenik. Plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos vagy a bérlő, vagy az állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő dolgon a vagyonkezelői jog gyakorlójának előzetes, írásbeli hozzájárulásával lehet.
Előírják, hogy a politikai hirdetést közzétevő sajtótermék minden politikai hirdetésre vonatkozóan köteles közzétenni azt is, hogy a hirdetést kinek a megrendelésére teszi közzé.
Lehetővé válik, hogy a választópolgárok adatait nem, életkor, vagy lakcím szerinti csoportosításban kérje ki a jelölt, vagy a jelölő szervezet.
A levélszavazás korábbi megkezdésének elősegítésével indokolják, hogy a jelölt és a lista bejelentését korábbi időpontra, a szavazást megelőző harminchetedik és harminchatodik napra változtatták.
A hatályos szabályozás szerint egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, míg az országos listát legkésőbb a szavazást megelőző harmincharmadik napon kell bejelenteni.
A törvényjavaslat indoklásában az olvasható: a 2014-es és 2018-as országgyűlési választások, valamint a 2016-os népszavazás tapasztalatai alapján a levélben szavazás szavazólapjainak kiküldésére és visszaérkezésére rendkívül szűk a jelenleg biztosított határidő. Ezért előrébb hozzák a többi között a regisztráció jelenlegi határidejét is.
Jelenleg az a magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár kerülhet be a levélben szavazók névjegyzékébe, aki a legkésőbb a szavazást megelőző tizenötödik napon benyújtotta kérelmét. A jövőben a kérelmet a legkésőbb a szavazást megelőző huszonötödik napon kell benyújtani.
Pontosítják a válaszborítékok érvényességének szabályait, amely miatt az áprilisi választáson is vita volt.
A javaslat szerint a választópolgár bármilyen borítékban elküldheti a levélszavazatot, és a Nemzeti Választási Irodába beérkezett sérült boríték is csak akkor minősül felnyitottnak, ha a boríték sérülésének jellegére és kiterjedésére tekintettel annak tartalma megismerhetővé válhatott.
A törvényjavaslat indoklása szerint a választópolgári akarat érvényesülésének elősegítése érdekében nyilvánvalóvá teszik, hogy a „külképviseletre eljuttatás” fordulat a postai úton történő megküldést is magába foglalja.
Az európai parlamenti választásokkal kapcsolatos változtatás, hogy közzé lehet tenni a szavazáson megjelenő választópolgárok számát.
Ez a szabály azzal függ össze, hogy az Európai Unió tagállamaiban párhuzamosan zajló szavazások miatt a választás nem hiteles eredményét tartalmazó tájékoztató adatokat, valamint a választási eredményt csak azt követően lehet közzétenni, hogy a szavazás valamennyi tagállamban befejeződött.
A törvényjavaslatot Gulyás Gergely (Fidesz), Bajkai István (Fidesz), Zsigmond Barna Pál (Fidesz), Kocsis Máté (Fidesz) és Németh Szilárd (Fidesz) nyújtotta be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.