A horvát kormány még csütörtöki ülésén döntött arról, hogy újabb hitelre vállal garanciát, amelyből az Uljanik csoport – amelyhez a két gyár tartozik – ki tudja fizetni a mintegy 4500 munkás kéthavi bérét, a júliusit és majd az augusztusit is.
Hosszú távú megoldás azonban nem született a hajógyárak likviditási problémáira.
A kabinet továbbra is az Európai Bizottság (EB) hozzájárulását várja a szerkezetátalakításhoz, a pénzügyi stabilitás fenntartása érdekében.
A kormány bejelentése ellenére a hajógyári dolgozók pénteken sem vették fel a munkát. Közel ezren az utcákra vonultak Pulán, „Rablók, Hazaárulók, Nem adjuk a hajógyárat!” feliratú transzparenseket tartottak a magasba. Rijekában a munkások elzárták a kapukat és a bejáratokat a hajógyárban. A kedélyek csak akkor kezdtek csillapodni, miután a fizetések elkezdtek érkezni a dolgozók bankszámláira.
A szakszervezetek bejelentették, hogy hétfőn reggel mindenki munkába áll, a sztrájkot felfüggesztik.
A munkások a vállalat vezetésének távozását is követelték. Az igazgatóság tagjai három nappal ezelőtt benyújtották lemondásukat.
A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az állam valamivel több mint 25 százalékos részesedéssel rendelkezik.
Horvátország még 2012-ben megállapodott az EB-vel a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával.
Zágráb a hajógyárak támogatására 30,6 milliárd kunát (1320 milliárd forint) költött eddig.
A kormány januárban az EB beleegyezésével újabb 96 millió euró (30 milliárd forint) hitelre vállalt garanciát az Uljanik csoport részére, összesen pedig 600 millió euró (193 milliárd forint) értékben vállalt kezességet a csoport különböző hiteleire.
A feltőkésítési pályázatra áprilisban három vállalat is jelentkezett: a hongkongi Asian Bond Ventures és két horvát, a DIV GRUPA d.o.o és Kermas Energija d.o.o., utóbbit választotta a vezetés stratégiai partnernek. A Kermas a Brodotrogir tulajdonosa is, a közép-dalmáciai hajógyár szintén likviditási problémákkal küzd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.