Az elmúlt hónapokban a főpolgármester kezdeményezésére számos intézkedés történt a légiközlekedésből származó fővárosi zajterhelés mérséklésére – áll az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében. Mint írják, elkészült a Budapest Nemzetközi Repülőtér tényleges zajtérképezése a felszállási útvonalak mentén, javaslat született a mérőállomások elhelyezésének pontosítására, a rendszer bővítésére.
A tárca közleményében úgy fogalmaz: önkormányzati közreműködéssel elkezdődik a kézi zajmérő eszközök kiosztása a zajterhelésben érintett lakosoknak. A szükséges szabálymódosítások és egy új díjtétel bevezetése visszaszorítják a Budapest feletti éjszakai fel- és leszállásokat. A büntetésekből befolyó bevétel az újraindult ablakcsere-program folytatását segíti.
A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) mobil eszközökkel folyamatosan ellenőrző zajméréseket végez a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetében.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a repülőtér működésének átláthatóbbá tétele érdekében lehetőséget biztosít lakossági zajmérések elvégzésére is. Önkormányzati közreműködéssel harminc kézi zajmérő műszert adnak határozott ideig használatba a lakosoknak. A készülékekkel az érdeklődők zajosságuk alapján összehasonlíthatják a környezetükben található berendezéseket vagy létesítményeket, elhaladó járműveket. A lehetőséggel élni kívánók a Budapest XVIII. kerületi Polgármesteri Hivatalnál kérhetik a készülékeket.
A korábbi szabályok szerint zajcsökkentési indokkal csak legfeljebb öt csomó sebességű hátszélben volt indítható vagy érkeztethető repülőgép. Az új rendeleti előírás a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, az éjfél és hajnali öt óra közötti, ún. mélyalvási időszakban ezt az értéket 10 csomóra módosítja.
A minisztérium szerint, a változásnak köszönhetően a korábbinál jóval szélesebb körben szállhatnak fel vagy le a légijárművek a gyérebben vagy egyáltalán nem lakott délkeleti irányba, irányból. A Budapestet elkerülő eljárásrend a számítások szerint az éves forgalom 90 százaléka esetében alkalmazhatóvá válik
Az intézkedéssel a repülőtértől északnyugatra fekvő sűrűn lakott területek nagymértékben mentesülnek az éjszakai zajterhelés alól. A jogszabályi szintű változások augusztus elején hatályba léptek, a módosításokat a légitársaságoknak szóló kötelező tájékoztatás közzétételét követően, a kapcsolódó határidők letelte után alkalmazhatják a gyakorlatban.
Az éjszakai repülési műveletek visszaszorítását szolgálja a főváros felett közlekedő éjjeli járatokra kiszabható díj várhatóan szeptemberben élesedő bevezetése is. A zajszinten alapuló díjszabás nyomán a kevésbé korszerű, legzajosabb repülőgépek után műveletenként 1000 eurót fizethetnek a légitársaságok.
A díj mértéke a zajbizonyítványban rögzített kedvezőbb mutatók mentén fokozatosan csökken, a legcsendesebb járművek esetén a legmagasabb tétel tíz százalékáig. Az új díj a várakozások szerint arra készteti a légitársaságokat, hogy éjfél és öt óra között ne közlekedtessenek a főváros fölött elhaladó járatokat. A szabályozási és díjpolitikai intézkedések eredményeként a jövőben csak rendkívüli esetekben fordulhatnak elő repülések Budapest felett a legérzékenyebb éjszakai időszakban.
A Budapest Airport május közepén újraindította lakossági ablakszigetelési, ablakcsere programját is. A programban 6 mm vastagságú plusz üvegtáblát helyeznek fel az ún. zajgátló védőövezetben található ingatlanok lakó- és pihenőhelyiségeinek nyílászáróira. A megoldás akár 10-12 decibellel csökkentheti a külső zajokat, a korszerűsítések jelenleg is zajlanak. A pótlólagos ablakszigetelés költségeit teljes egészében a Budapest Airport állja, e célra fordítják majd az újonnan bevezetett díjtételből származó bevételeket is.
A zajcsökkentési kérdéseket az érintett szakmai szervezetek, gazdasági társaságok bevonásával a továbbiakban is napirendjén tartja a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a tavasszal megalakult Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács – írja közleményében a Innovációs és Technológiai Minisztérium.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.