BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Finoman szólva sem a nők diktálnak a zeneiparban

A nők mélyen alulreprezentáltak a zeneiparban – derült ki egy tanulmányból, amelyet az amerikai Északnyugati Egyetem kutatói készítettek.

A kutatók 6164 férfi és 2083 női szóló előadó adatait vizsgálták 1960 és 2000 között:

  • a férfiaknak 177 ezer 856 száma jelent meg kereskedelmi forgalomban,
  • a nőknek 54 ezer 942 száma.
  • A tanulmányban négy tényezőt vettek figyelembe: a hanghatást, a műfajt, a lemezcéghez való kötődést és az együttműködési hálót.

    A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a nők és a férfiak hanghatása jelentősen eltérő, vagyis van tipikusan „férfi hang” és „női hang”. Például a férfiak által előadott dalokra sokkal jobban lehet táncolni, mint a nők által előadott számokra, viszont a nők számai általában akusztikusabbak, mint a férfiaké.

    A tanulmányban a zenét hallgatók visszajelzése nyomán 571 zenei stílust vizsgáltak.

  • A rock, az elektronikus zene, a rap, a techno és a raggae esetében több volt a férfi előadó,
  • a pop, a vokális, az R&B, a vokális dzsessz és a soul esetében pedig a női előadók vezettek.
  • A hallgatók mind az 571 zsánerhez legalább egy alkalommal férfi előadót kötöttek, míg a műfajok kevesebb mint feléhez kapcsoltak női előadót, ami azt jelzi, a nőkről azt gondolják, hogy kevesebb zenei műfajban alkotnak.

    Beyonce azon kevesek egyike, akiknek sikerült érvényesülni
    Fotó: AFP

    Bár a jelzett időszakban a zeneiparban a nők száma 20-ról 25 százalékra nőtt, a tanulmány megállapította, hogy a férfiak több számot adnak ki, mint a nők.

    A vizsgált ötezer lemezcégnek csak egyharmada jegyzett legalább egy női előadót.

    A női előadóknak átlagosan kevesebb a közös munkájuk, és gyakrabban kerülnek a közös munkák hálózatának perifériájára. A tanulmány szerint ez rámutat a nők előtt magasodó strukturális akadályokra, ha szeretnének előrejutni a pályán.

    A női és férfi előadók közötti reprezentációs szakadék a keresetekben is megmutatkozik.

    A tanulmány vezető szerzője, Horvát Ágnes, az egyetem kommunikációs tanszékének adjunktusa hangsúlyozta: a fiatalok világszerte közelről figyelik a zenei világot, amelyből gyakran választanak példaképet. Ezért az ágazatban bekövetkező változások jól látható példát mutatnának, és elősegítenék az átalakulást.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.