Pótlólagosan két Szojuz-MSz űrhajót fog megépíteni a Roszkoszmosz, az űrhajósok Nemzetközi Űrállomásra szállításakor pedig az orosz keret rovására biztosítanak majd helyet az amerikaiaknak, mert az Egyesült Államok még nem készült el saját új űrhajóival – mondta Dmitrij Rogozin, az orosz állami űripari vállalat igazgatója.
„Utasítást adtam arra, hogy a Roszkoszmosz különítsen el eszközöket két űrhajó pótlólagos létrehozására. Gyárunk (a Szergej Koroljov nevét viselő Energia Rakéta- és Űripari Vállalat) kapacitása rendes esetben évi négy űrhajó, de ötöt is el lehet készíteni benne.
Van erre lehetőség és élni fogunk vele. A szövetségi űrkutatási program szerinti terveinken felül két új űrhajót rendelünk meg pótlólagosan” – mondta Rogozin.
Tájékoztatása szerint
az elsőt 2021-re építik meg űrturisták utaztatására, a másodikat pedig a Nemzetközi Űrállomás nemzetközi személyzetének szállításához fogják majd felhasználni.
Rogozin kijelentette, hogy a Roszkoszmosz segít majd az amerikai űrhajózási hivatal, a NASA asztronautáinak feljuttatásában az űrállomásra, aminek érdekében az orosz legénységek 2020-ban és 2021-ben „összehúzzák” majd magukat. Emiatt csökkentik a Nemzetközi Űrállomáson elvégzendő kísérletek számát is.
Rogozin elmondta, hogy ezt Jim Bridenstine, a NASA igazgatója kérte tőle, mert indoklása szerint több időre van szükség ahhoz, hogy ellenőrizzék az új amerikai űrhajók baleseti rendszerének minden elemét.
Az Interfax hírügynökség úgy értesült, hogy a Nemzetközi Űrállomásra tartó legközelebbi Szojuz űrhajón a NASA kérésére amerikai űrhajós veszi majd át a japán Hoside Akihiko helyét. Korábbi közlések szerint 2020-ra két orosz űrhajót terveztek felbocsátani az űrállomásra – a Szojuz MSz-16-ost és a Szojuz Msz-17-est. Utóbbi személyzete, 20 év óta először, kizárólag orosz kozmonautákból állt volna.
A Roszkoszmosz sajtószolgálata korábban a TASZSZ orosz hírügynökséggel azt közölte, hogy az amerikai Space Adventures céggel közösen 2021-re tervezett űrturista-repülés részvevőinek listája még nem állt össze.
A Valentyin Glusko nevét viselő Energomas Tudományos Termelési Egyesülés csütörtökön egyébként közölte, hogy szerződéses kötelezettségének megfelelően három RD-180-as típusú rakétahajtóművet küldött az Egyesült Államokba. Oroszország az ellene bevezetett amerikai szankciók ellenére szállíthat ilyen hajtóműveket a United Launch Alliance vállalat Atlas-V rakétái számára. Egy másik amerikai cég, az Orbital ATK RD-181-eseket kap az Antares rakétái számára, amelyek Cygnus típusú teherűrhajókat repítenek a Nemzetközi űrállomásra.
Tavaly az amerikai megrendelők 11, idén júniusban pedig újabb három darab RD-180-as hajtóművet vehettek át az Energomas szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.