Teherán mellett szerdán reggel lezuhant egy Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító gép. A jordán sajtó szerint a gépet az iráni légvédelem lőhette le tévedésből. A katasztrófa után már cáfolták a lelövésről szóló híresztelést, azonban egyre több esemény kérdőjelezi meg a technikai meghibásodás lehetőségét.
Az előzetes információk szerint a repülőgép a meghibásodott motor miatt zuhant le. Jelenleg kizárt a terrorista támadás
– olvasható volt az ukrán külügyminisztérium honlapján.
Ukrajna teheráni nagykövetsége korábban szintén közleményben hivatkozott a motorhibára, de ezt nemrég visszavonta
– írta meg a BBC.
Vadym Prystaiko ukrán külügyminiszter közölte, hogy az utasszállítón
167 utas és a 9 fős személyzet utazott: az áldozatok között 2 iráni, 63 kanadai, 11 ukrán – beleértve a legénységet –, 10 svéd, 4 afgán, 3 brit és 3 német állampolgár volt.
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök azt mondta, hogy megszakítja az ománi útját és visszatér Kijevbe. Amíg a hivatalos jelentések el nem készülnek azt kérte, hogy mindenki tartózkodjon a spekulációktól. „Őszinte részvétem az összes utas hozzátartozójának és barátjának” – tette hozzá.
https://twitter.com/Ruptly/status/1214789076718510080
A Nemzetközi Vörös Félhold humanitárius szervezet beszámolója szerint
lehetetlen, hogy túlélőket találjanak a roncsok között. A felderítésben résztvevő mentősök mindkét feketedobozt megtalálták.
Az iráni polgári repülési hatóság vezetője azonban a Mehr hírügynökség jelentése szerint azt közölte:
Irán nem fogja átadni a feketedobozokat a Boeing vállalatnak.
Ali Abedzadeh elmondta: még nem tudják, hogy melyik országba fogják eljuttatni az adathordozókat elemzésre.
Zelenszkij bejelentette, hogy repülőgépek indítanak Iránba a földi maradványok hazaszállításához.
A MAU ukrán légitársaság képviselői szerint a repülőgépük jó állapotban volt, és a járat jól képzett személyzete sem követhetett el hibát.
„Ez volt az egyik legjobb repülőgépünk, kiváló, megbízható személyzettel” – jelentette ki Jevhenyij Dihne, a társaság elnöke a kijevi sajtótájékoztatón.
A repülési műveleti alelnök hozzátette: a gép személyzetét két pilóta, egy oktató és hat utaskísérő alkotta. A MAU műszaki igazgatója elmondta, hogy
Számos esetben történt megmagyarázhatatlan repülőgép baleset, amikor az események bekövetkezte után sem sikerült megfejteni a katasztrófa okát, sőt történtek olyan légi katasztrófák is, amikor konfliktusos övezetekben civil gépeket lőttek le.
Az Airbus 330 Rio de Janeiróban szállt fel 2009-ben, majd néhány órával később az Atlanti-óceán felett eltűnt a radarról. A repülőgép egy viharon keresztül is átrepült, de nem adott le vészjelzést. A gép felszereltsége modernnek számított, a hasonló hajtóművekkel felszerelt repülőkkel korábban még nem fordult elő baleset. A 2012-ben közzétett jelentés szerint a gép légelvezető berendezése meghibásodott, később azonban kiderült, hogy
a pilóta a repülés előtt csak egy órát aludt, mert a párjával töltötte az előző éjszakát, de a baleset pontos okát így sem lehetett bizonyítani.
1999-ben egy Boeing 767-es Kairóból tartott New Yorkba, amikor a gép az ország határától mintegy 100 kilométerre az óceánba csapódott. Az utasszállítón 217-en utaztak, a későbbiekben megtalálták a roncsokat, azonban nem sikerült tisztázni, hogy mi okozta a balesetet. A feketedoboz szerint a pilóta többször mondta , hogy
„bízom Istenben” és felmerült, hogy bosszút akart állni, amiért a légtárság el akarta tiltani a transzatlanti útvonalaktól, de a balesettel nem lehetett egyértelműen összefüggésbe hozni.
Egy Boeing 747-es 1996-ban robbant fel repülés közben, majd az Atlanti-óceánba zuhant. Összesen 230-an haltak meg, bár sokan azt gondolták, hogy a terroristák okozták a katasztrófát, az FBI a 16 hónapos nyomozást követően sem talált erre bizonyítékot. A vizsgálat szerint elektromos szikra okozta a balesetet.
2014-ben az oroszbarát erők által ellenőrzött Kelet-Ukrajna felett rakétatalálat érte a Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó repülőgépét.
A pilótafülke mellett felrobbant rakéta szilánkjainak ezrei fúrták át a Boeinget, amely a levegőben darabokra tört és lezuhant. A gépen utazó mind a 298 ember meghalt, köztük 196 holland állampolgár.
A rakéta az oroszországi Kurszkban állomásozó 53. légvédelmi dandártól származott.
2001-ben a Fekete-tenger fölött lezuhant az orosz Szibéria légitársaság Tel-Avivból Novoszibirszkbe tartó TU-154-es utasszállító gépe, a fedélzetén tartózkodó 78 ember – köztük két gyermek – meghalt.
A katasztrófát az ukrán légvédelem a Krím-félszigetről hadgyakorlat közben kilőtt S-200 típusú rakétája okozta.
1988-ban a egy amerikai hadihajó lelőtte az Iran Air Teheránból Dubajba tartó Airbus A300 típusú utasszállító gépét, amelynek fedélzeten 290 ember utazott, köztük 66 gyerek. A támadást senki nem élte túl iráni légtérben. Az esett az iráni-iraki háború vége előtt történt, a vizsgálat szerint a hadihajó gondatlanságból lőtte ki a rakétát az utasszállítóra.
Az ukrán állami légiközlekedési hivatal az ukrán utasszállító katasztrófája miatt megtiltotta a repülést minden ukrán légitársaságnak Irán légterében. Továbbá az Air France, a Lufthansa, az Aeroflot és az Emirates légitársaság is felfüggesztette a közel-keleti térséget érintő járatait és a Wizz Air gépei szintén biztonsági okokból nem érintik az iraki és az iráni légteret.
Címlapkép: AFP
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.