A koronavírus-világjárvánnyal kapcsolatos fogyasztói percepciókat, a megváltozott életvitelt és a kiskereskedelemi költéseket letapogató „Nielsen: COVID-19 Merre tartanak a fogyasztók” c. kutatása alapján a németek 31 százalék, a hollandok 26 százaléka szerint a vírus hosszú távon (12+ hónap) velünk marad. Ezzel szemben az európai járvány epicentrumának számító Olaszországban a válaszadók mintegy háromnegyede (73 százalék) úgy vélekedik, hogy a COVID-19 járvány középtávon (4-12 hónap) lecseng.
A magyar válaszadók közel fele (49 százalék) szerint a járvány 4-12 hónapon belül érhet véget.
A szociális távolságtartás új normája arra sarkallta a fogyasztókat, hogy átgondolják a hagyományos boltokban történő vásárlások gyakoriságát, illetve a járványkamra feltöltéséhez szükséges termékkategóriák körét. Lengyel-, Olasz- és Franciaországban a vásárlók jelentős része (sorrendben 80, 78 és 72 százalékuk) kevesebb alkalommal megy el a boltba a pandémia miatt. Az oroszok közel kétharmada viszont pontosan annyiszor jár el, mint korábban.
A magyarok 71 százaléka is ritkábban megy boltba saját bevallása szerint.
A Nielsen adatai szerint elhúzott az e-kiskereskedelem: csak Olaszországban 162 százalékkal nőtt az online kiskereskedelem értékbeli forgalma (YoY) a 13. héten (március 23-29. között). Franciaországban február 10 és március 15. között 90 százalékkal ugrott meg az e-kiskereskedelmi megrendelések értékbeli forgalma. Spanyolországban három hét alatt közel hatvan százalékkal lőtt ki az e-kisker értékben. A bevásárlási láz csúcspontján, a 13-14. héten a hazai FMCG-kiskereskedelem is háromszámjegyű növekedést produkált online.
A COVID-19 világjárvány kitörése előtt az online csatorna éves szinten folyamatosan növekedett, ugyanakkor több fogyasztó idegenkedett az élelmiszerek interneten történő vásárlásától, Kelet-Európában csupán tízből egy fogyasztó próbálta már ki korábban. Ám a világjárvány átírta a térképet, amely szélesebbre tárta az e-kisker kapuit. A fogyasztók alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez, korlátozások között élnek és betartják a szociális távolságtartás előírásait. A Nielsennél arra számítunk, hogy új szakaszba lép az online bevásárlás, mely a krízis elhárulta után is beépül a fogyasztói magatartási mintázatokba
– mondta Kurucz Péter, a Nielsen kereskedői kapcsolatok igazgatója.
Az étkezési szokásokat nézve a kutatás rávilágít arra is, hogy az európai országok között a törököknél emelkedett leginkább az otthoni főzés népszerűsége a járvány előtti szinthez képest (80 százalék), őket követi Olaszország (74 százalék) és Portugália (64 százalék). A hollandok és görögök több mint egyharmada házhoz rendeli az ételt, az elviteles opció az angolok körében azonos a COVID-19 előtti arányokkal (háromból egy szívesen rendel elviteles ételt). Ami a magyarokat illeti, 48 százalékuk többet főz, az ételrendelésre 13 százalékkal többen voksolnak, míg az elviteles opcióval közel 10 százalék él gyakrabban.
„Az iparági szereplőknek még gördülékenyebb online és offline vásárlói élményekben érdemes gondolkodniuk, mint például az automatikus feliratkozás, ami a hálón tartja a fogyasztókat, így az online bevásárlás is a mindennapi rutin részévé fog válni.” – mondta Johan Sjöstrand, a Nielsen nyugat- és közép-európai, valamint csendes-óceáni régiójáért felelős elnöke.
A gyártóknak az egyszerűbb főzéshez és takarításhoz alkalmas termékek kifejlesztésére kell koncentrálniuk, hogy az elnyúló otthon töltött idő még élvezetesebb legyen. Minél tovább húzódik el a COVID-19, annál jobban berögzülnek a most kialakuló rutinok, ami számtalan új lehetőséget tartogat a piaci szereplőknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.