BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Budapest a tizedik

Magyarország a harmadik legmagasabb költséggel szemebesül az Európai Unióban a rossz levegő miatt.

A légszennyezettség 1664 eurójába, azaz mintegy

608 ezer forintjába kerül minden átlagos magyar városi lakosnak,

ami az Európai Unión belül a harmadik legmagasabb költség.Hazánkat Románia és Luxemburg előzi meg – derül ki az Európai Népegészségügyi Szövetség (European Public Health Alliance – EPHA) jelentéséből. A tanulmányban négy magyar várost vizsgáltak részletesen, Budapestet, Debrecent, Győrt és Pécset. Az egy főre jutó teljes társadalmi költségek alapján kialakult rangsor szerint Budapest 3272 euró/fő értékkel a 10. helyezést érte el a vizsgált 432 város között.

A kutatás „forintosította” a három leginkább egészségkárosító légszennyező anyag (lebegő részecskék, ózon, és nitrogén-dioxid) okozta olyan károkat, mint az elkerülhető, korai halálozás, orvosi kezelések költsége, kiesett munkanapok és egyéb egészségügyi költségek. A tanulmány az összes uniós országot, valamint az Egyesült Királyságot, Norvégiát és Svájcot, lefedően 432 várost vizsgált.

A légszennyezés költségei összesen évi 166 milliárd eurót tesznek ki, azaz városonként átlagosan 385 millió eurót (140 milliárd forintot), illetve fejenként átlagosan 1300 eurót (474,5 ezer forintot).

Fotó: Shutterstock

Azok szembesülnek a legnagyobb költségekkel, akik a legnagyobb európai városokban élnek a népsűrűségnek és magasabb kereseteknek és kiadásoknak köszönhetően. A közép- és kelet európai városok ezt a tendenciát megtörve, rosszabb helyezést értek el a különösen rossz levegőminőségüknek köszönhetően, ezért például

a bukaresti lakosok „fizetik” a legtöbbet, 3004 eurót, míg a szennyeződésektől mentes Santa Cruz de Tenerife lakosai a legkevesebbet, 382 eurót.

A légszennyezés a környezeti hatásokkal összefüggő korai halálozás fő oka az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint, a légszennyezettség évente mintegy 400 ezer európai halálesetért felelős.

Az EPHA felszólítja a politikai döntéshozókat, hogy csökkentsék a kőolajalapú szállítást a fenntarthatóbb, aktív és nulla kibocsátású alternatívákra, mint példáiul a gyaloglás, kerékpározás, vagy az e-mobilitáson alapuló megoldásokra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.