Eredeti dokumentumai szerint nem is dolgozhat a Balatonon a közelmúltban a tóban elsüllyedt kotróhajó – legalábbis ez derült ki miután a Világgazdaság megkeresésére, Budapest Főváros Kormányhivatala ellenőrzési eljárást indított a tényállás tisztázása érdekében.
A kormányhivatal tájékoztatása szerint a viharban elsüllyedt kotróhajó, a Balatoni Kis Kotró (BKK-1) nevű, úszómunkagép okmánya szerint a 3-as zónába sorolt belvizeken dolgozhat. A Balaton viszont 2-es, vagyis nagyobb hullámzónába van sorolva, és nem véletlenül, amit az élet is bebizonyított, hiszen a hajó el is süllyedt. Vagyis a Balatoni Kis Kotró nevű hajó a kormányhivatal által fellelt dokumentáció alapján nem dolgozhatna a Balatonon.
A hajózás biztonsága érdekében a víziutakat időjárási és hullámjellemzőik szerint e rendeletben meghatározott négy hajózási zóna egyikébe kell sorolni. Víziút hajózási zónába sorolása az 5 százalékos valószínűségű legnagyobb hullámmagasság alapján történik.
A zónába sorolásnál alapul szolgáló hullámmagasság az egyes zónákban a következő:
1 zóna
2,0 méter
2 zóna
1,2 méter
3 zóna
0,6 méter
4 zóna
0,3 méter
Az eset hatósági kezelése azért is különösen érdekes, mert sem a katasztrófavédelem sem a helyi rendőrség nem volt értesítve az eset után. A feltételezhetően egyedi engedélyt kiadó – vagyis a nemzetközi jog által rögzített zónabesorolásokat is felülbíráló – Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) tájékoztatása szerint nem volt havária helyzet, a tóba nem került szennyeződés. Sőt, a kotrógép a vízből való kiemelése után ismét munkába állhatott.
Az OVF korábban a Világgazdaságnak azzal indokolta a kotrógép elsüllyedését, hogy nincs biztonságos kikötésre alkalmas hely, ezért a kotrást végző hajók vihar esetén is a nyílt vízen kénytelenek horgonyozni. Mint írták „2020. szeptember 27-én az éjszakai órákban a viharos szél okozta hullámzásban a Béta-Q Kft. tulajdonában álló Balatoni Kis Kotró (BKK) az oldalára borult, majd elsüllyedt. Mentését még az éjszaka folyamán megkezdték, kiemelésére – a BAHART hajója és úszó daruja segítségével – 2020. szeptember 30-án került sor.”
Az OVF tájékoztatása szerint a kiemelést követő szervizelés után a szakemberek meggyőződtek róla, hogy a kotró üzemképes és a működtetése vízminőségi veszélyt nem jelent, ezért 2020. október 7-től a BKK újra munkába állt és folytatja az iszapkotrást.
Szeptember 27-én a Balatoni Kis Kotró az oldalára borult, majd elsüllyedt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.