A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) összesítése szerint a fogyasztóvédelmi ügyekben eljáró békéltető testületek 2019-ben országosan összesen 10 501 ügyet zártak le, számuk 2020-ben is hasonlóképpen alakulhat.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a békéltető testületekhez került fogyasztói panaszok jelentős része továbbra is az utcai viseletű lábbeliket, mobil- és okostelefonokat, bútorokat, illetve háztartási nagygépeket érintik, de az idén a járványhelyzet miatt az online vásárlásokkal kapcsolatos anomáliák is ugrásszerűen növekedtek.
A kamara összesítése szerint a békéltető testületek elé került ügyek mintegy fele zárul megszüntetéssel, amely adódhat abból, hogy a kérelmet a fogyasztó visszavonja, a felek megállapodnak, a jogszabályban meghatározott okok miatt az eljárás lefolytatása nem lehetséges, megalapozatlan a fogyasztói kérelem, vagy a fogyasztó nem tett eleget a hiánypótlásnak.
A minőségi kifogásokkal kapcsolatos vitákban a békéltető testületek is eredményesebben működhetnek közre, ha részletes szakvélemény áll rendelkezésre.
Jövőre a fogyasztók erősebb védelmet kapnak a szavatossági és jótállási szabályok átfogó módosításával, 2021-től a fogyasztóvédelmi hatóság eljárás keretében vizsgálja, hogy a szakvélemény megfelel-e a jogszabályi előírásoknak.
Az új szabály szerint a 2021. január 1-jétől megvásárolt termékek vitatott meghibásodása esetén érdemi információkat is tartalmazó szakvéleményt kell készíttetni, a kötelező tartalmi elemeket jogszabály írja elő. Többek között fel kell tüntetni a megrendelő és az üzlet nevét, címét, a vásárlás napját, a szakértőhöz érkező megrendelés idejét. Szerepeltetni kell benne a fogyasztó kifogásait, a panasz kereskedőhöz való bejelentésének időpontját, a vizsgált terméket, a vizsgálat módszereit és megállapításait indokolással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.