Az ÖkoTakarítás hónapja kampány keretein belül a Tudatos Vásárlók Egyesülete ezúttal a mosogatógép-tablettákat és -géleket vette górcső alá. A boltok és drogériák népszerű termékeit: 25 tablettát és 13 gélt vizsgáltak laboratóriumi tesztekkel. Ezek során összesen 2660 edényt mosogattak el, és nagy különbségeket találtak. A próba megmutatta, hogy melyek a leghatékonyabb, legzöldebb és egyben legolcsóbb tabletták és gélek gépi mosogatáshoz, és hogy valóban környezetbarát-e a tablettákon a lebomló fólia.
Az eredményekből néhány általános tanulság is levonható.
A tablettáknak általánosságban hatékonyabb a tisztítóerejük, mint a géleknek.
A hiteles ökoszerek ugyanolyan hatékonyak, mint a nem minősített népszerű társaik.
Több magát zöldnek valló termék bizonyult gyenge hatékonyságúnak és drágának.
A vízben oldódó fólia anyaga a biológiailag lebontható PVA (polivinil-alkohol), vagyis a mikroorganizmusok vízzé és szén-dioxiddá alakítják át.
Mivel legfőbb összetevőjük a nátrium-karbonát, azaz a mosószóda, illetve a nátrium-perkarbonát, azaz folttisztító só, ezért minden mosogatógép-tabletta minimális környezeti hatású, viszonylag ártalmatlan.
Hasonlóan, a legfőbb összetevők miatt minden mosogatógél minimális környezeti hatású. Az öko minősítésűek ezenfelül az egyéb összetevőket korlátozzák.
Ha a hatékonyság mellett fontos számunkra a környezettudatosság is, érdemes az EU-ökocímkét (EU Ecolabel) keresnünk a csomagoláson – hívta fel a figyelmet a közlemény.
Több, magát „öko”-nak nevező termék is belekerült a tesztelésbe. Fontos kiemelni, hogy ezekből
jó néhány is csak a kinézetével, márkanevével vagy éppen a fantázianevével próbálja azt sugallni, hogy környezetbarát tulajdonságai vannak.
Ezeknek a termékeknek nincs független, hiteles minősítésük, vagyis nem igazolta független vizsgálat a környezetbarát tulajdonságaikat. Sokszor ráadásul tisztítási hatékonyságuk is elmarad az elvárhatótól, és még csak nem is feltétlen tartoznak az olcsó termékek közé.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint bár örvendetes, hogy egyre többen keresik a zöldtermékeket, ezt az igényt a gyártók sokszor termékeik valóban környezetbaráttá alakítása helyett azok csalárd, megtévesztő hirdetésével szolgálják ki.
A legismertebb, drágább termékek kevésbé teljesítettek jól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.