Tavaly óta érhető el a piacon a Starmony nevű applikáció, amelynek letöltése után a felhasználónak mindössze egy vokált kell felénekelnie a mobiltelefonjába, a mesterséges intelligencia pedig kész dalt csinál belőle. A zeneszerzés jövőjére nézve igen sok kérdést felvető alkalmazásról az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület által fenntartott Dalszerzo.hu zeneipari blog számolt be a napokban. Ennek apropóján a VG arról kérdezte a cikk szerzőjét, Rónai András zenei szakértőt, milyen változásokat hozott a zeneiparban az MI az elmúlt években.
Az nem is kérdés, hogy a zeneipart napjainkra óriási mértékben átszőtte a mesterséges intelligencia. Egy átlagos zenehallgató ezzel leginkább akkor találkozik, amikor a különböző felületek, például a YouTube vagy a Spotify, ajánlókat, playlisteket állítanak össze kifejezetten neki.
A szolgáltatók ezt a birtokukban lévő hatalmas mennyiségű adatot felhasználva képesek megtenni, hiszen pontosan tudják például azt, hogy egy magyar férfi egy esős hétköznap délután milyen számokat és milyen sorrendben játszott le
– hozott példát a mindennapi életből Rónai András. De nemcsak a felhasználói, hanem az alkotói, zeneipari oldalon is szinte minden területen meghatározóvá vált az MI.
Ma már a szerződtetés sem úgy zajlik, hogy egy menedzser egy füstös kiskocsmában rábukkan a jövő sztárjaira, de még csak nem is egy jó demokazetta alapján.
A mai valóság úgy néz ki, hogy kifejezetten erre szakosodott cégek a közösségi oldalakon, a különböző zeneszolgáltató platformokon mihamarabb megpróbálják kiszűrni, melyik lehet az a most még kevésbé ismert zenekar, amelyik beleesik abba az adatalapú mintázatba, amelynek alapján nagy valószínűséggel kijelenthető: befuthat a banda
– magyarázta a zenei szakújságíró. Hozzátette ugyanakkor: ennek nehézségét az adja, hogy az összes kiadó ugyanazokat az adatokat látja, így jellemzően ugyanazokról gondolja azt, hogy ők lesznek a zenei hírességek. Ez pedig azt is jelenti, hogy egyre vaskosabb összegeket hajlandók kifizetni egy-egy nagy reménységnek tűnő énekesnek.
Rónai Andrástól azt is megtudtuk, hogy a koncerthelyszínek kiválasztásában szintén az adatelemzés dominál.
Egy turné állomásait manapság már úgy állítják össze, hogy a közösségi oldalakon, az internetes zenehallgatási szokások alapján megnézik, földrajzilag merrefelé kedvelik a leginkább az adott előadót, illetve zenekart.
Sőt, két vagy több zenész együttműködését, közös számait is így hozzák tető alá.
Mindezek alapján az már szinte evidenciának tekinthető, hogy a marketingesek ugyancsak az MI segítségével határozzák meg, milyen körben érdemes promotálni egy-egy dalt, művészt.
Az említett, Starmony nevű applikáció már előrevetítette, hogy a zeneszerzés területére is betört a mesterséges intelligencia. Abban pedig már szinte profi, hogy relaxációs, koncentrációban, elalvásban segítő háttérzenéket írjon. Mivel tényleg mindenről rendelkezésre áll valamifajta adat,
a nagyobb cégek tervei ma már ott tartanak, hogy ha tudják rólad – a naptárad alapján –, hogy ma volt három hosszú tárgyalásod, tudják – a GPS alapján –, hogy nagy volt hazafelé tartva a dugó, az okosórád pedig megmérte az egyébként az egekben lévő vérnyomásod, akkor hazaérve az okoshangszóróból azonnal egy erre a lelkiállapotra – természetesen mesterséges intelligencia által – írt nyugtató zene szólaljon meg
– mondta Rónai András.
Emellett készülnek a zeneszerzői plagizálást kiszűrő algoritmusok, továbbá a hangfelvételek utómunkálatában, a masterelésben szintén használják az MI-t.
Néhány éve felfutottak azok a virtuális sztárok is, akik mesterséges intelligencia segítségével alkotják meg a kinézetüket – sorolta a szakember. Zárszóként azonban igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, hogy bár időnként valóban meghökkentőnek tűnik ez a térhódítás, a szakértők szerint attól azért nem kell tartani, hogy a mesterséges intelligencia leváltja a zenészeket. Az MI ugyanis mintázatokkal dolgozik, és noha tízezer barokk versenymű alapján gond nélkül tud írni egy tízezer-egyediket, valódi kreativitásra nem képes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.